Warszawa przygotowuje się na nadchodzącą falę upałów. Z tej okazji postanowiliśmy zbadać, jak funkcjonuje klimatyzacja w miejskich autobusach i tramwajach.
Jak wyjaśnił Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych, zarządzanie klimatyzacją w pojazdach komunikacji miejskiej opiera się na prognozach Instytutu Meteorologii Gospodarki Wodnej. Prognozy te są przesyłane codziennie w nocy, a na ich podstawie kierowcy otrzymują informacje, czy powinni włączyć klimatyzację.
Mówi Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych ⬎
Pomagają nam w tym prognozy Instytutu Meteorologii Gospodarki Wodnej, które są przesyłane codziennie w nocy. Na ich podstawie określane jest w karcie drogowej dla kierowcy, czy ma włączyć klimatyzację, czy nie. Oczywiście ta sytuacja może ulec zmianie i wtedy w ciągu dnia kierowca może otrzymać dyspozycję na przykład, żeby taką klimatyzację uruchomić. Oczywiście ma działać tak, aby była optymalna, żeby te temperatury nie były zbyt chłodne – tłumaczy Stawicki.
Mówi Radiu Kolor Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich ⬎
Klimatyzacja ma działać tak, aby zapewnić komfort termiczny pasażerom, ale jednocześnie nie powinna tworzyć zbyt niskich temperatur, co niekoniecznie zawsze się udaje. Jeśli mimo włączonej klimatyzacji temperatura w pojeździe jest nieodpowiednia, pasażerowie mają możliwość otwarcia okien, aby wpuścić trochę świeżego powietrza.