W Black Friday często można zakupić różne rzeczy w bardzo korzystnych cenach. Zgodnie z tradycją tego dnia sklepy często organizują ogromne promocje. Jednakże niektórzy sprzedawcy stosują nieuczciwe triki, by poprawić sprzedaż. Jak podkreśla miejska rzeczniczka konsumentów Małgorzata Rothert, rzeczy zakupione tego dnia są objęte regulacjami prawnymi, tak samo, jak te kupione w każdy inny dzień.
Oznacza to, że jeśli kupiliśmy towar przez internet, to mamy ustawowe prawo do jego zwrotu w ciągu 14 dni od odbioru przesyłki. Warunki zwrotu powinny znajdować się na stronie sprzedawcy, można dokonać go bez podawania przyczyny.
W przypadku zakupu w sklepie stacjonarnym zwrot możliwy jest tylko za zgodą i na warunkach sprzedawcy. Trzeba się dowiedzieć więcej na ich temat przed zakupem. Zwracając towar musimy przestrzegać zasad wskazanych przez sprzedawcę – np. terminu zwrotu, zachowania oryginalnego opakowania, nieodczepiania metek, posiadania paragonu.
Warto przypomnieć konsumentom, aby płacąc za towar zwrócili uwagę, czy jest on faktycznie przeceniony, czy cena na paragonie jest taka sama, jaka widnieje na eksponowanym towarze – przypomina Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie.
W razie pytań konsumenci mogą się zwracać o poradę czy pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów pisząc na adres konsument@um.warszawa.pl lub dzwoniąc na numer 19115.
Badania rynku pokazują, że w Polsce ceny na Black Friday są faktycznie obniżane zaledwie o kilka procent. Mam nadzieję, że za rok dyrektywa Omnibus zostanie zaimplementowana do polskiego prawa, co zagwarantuje konsumentom rozeznanie odnośnie do faktycznej skali obniżki – komentuje Małgorzata Rothert.