Włącz radio

Słuchaj nas na 103 FM

Zadzwoń do studia: 222 562 562

Napisz do nas

Włącz radio

Kolorszop

Co wiesz o prawach konsumenta?

Dodano: 2019-01-15 10:43:34

Pewnie nie raz chciałaś zwrócić towar zakupiony w sklepie stacjonarnym lub internetowym. Ale czy wiesz, kiedy możesz to zrobić? Inne zasady zwrotu towaru obowiązują w sklepie stacjonarnym, a inne w sklepie internetowym. Jaka jest różnica między reklamacją z tytułu gwarancji, a rękojmi? Czy umowa zawarta przez telefon jest ważna? Co zrobić z uszkodzoną przesyłką? Odpowiedzi na te wszystkie pytania udzieli  Rafał Stępniewski – redaktor naczelny serwisu prawokonsumenckie.pl – gość Justyny Sokołowskiej w Radiu Kolor. Słuchaj nas po 13:00 od 21 do 25 stycznia.


Zakupy on line – czego nie mogę zwrócić?

Nie wszystkie towary zakupione w sklepie internetowych możemy zwrócić. Nie zwrócimy płyt CD, DVD, gier, oprogramowania, jeśli z opakowania zdjęliśmy folię zabezpieczającą, także towarów przygotowanych na indywidualne zamówienie, np. z inicjałami, nadrukami, czy dociętymi na wymiar. Nie zwrócimy kosmetyków po otwarciu fabrycznego opakowania, e-booków lub plików elektronicznych wysłanych mejlem, towarów spożywczych szybko psujących się – mówi Rafał Stępniewski z serwisu informacyjnego prawokonsumenckie.pl.

Gwarancja a rękojmia w ochronie konsumenta – poznaj różnice

Gwarancja nie jest obowiązkowa. Jej ustanowienie to dobra wola producenta lub sprzedawcy. Jeśli jednak zdecyduje się na udzielenie gwarancji, to powinno się określić jej długość. Ustawowy termin gwarancji wynosi 2 lata. Termin ten liczy się od chwili, gdy kupujący otrzymał rzecz objętą gwarancją. Dający gwarancję ma prawo do jej skrócenia lub wydłużenia. Zupełnie inaczej jest z rękojmią, która jest uregulowana prawnie. Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za wady produktu. Odpowiedzialność związana z rękojmią trwa 2 lata. Żeby skorzystać z rękojmi, kupujący musi stwierdzić wadę fizyczną produktu w ciągu tych 2 lat. Dla nieruchomości okres rękojmi wynosi 5 lat.

Patrząc z perspektywy kupującego oczywiście bardziej korzystna będzie rękojmia. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że warunki rękojmi ustalone są przez prawo i przedsiębiorca nie jest w stanie zmienić ustaleń związanych z rękojmią. A w przypadku gwarancji zakres odpowiedzialności jest dowolny. W sytuacji reklamowania produktu w ramach rękojmi z zasady uznaje się, że wada powstała jeszcze zanim towar został sprzedany. Konieczność udowodnienia nie leży po stronie klienta, a sprzedawcy, który ma za zadanie przekonać klienta, że wada powstała z powodu niewłaściwego użytkowania, a nie w trakcie produkcji. Najważniejsze, aby wada ujawniła się w ciągu roku od zakupu – mówi Rafał Stępniewski.

Więcej przydatnych porad konsumenckich już w następnym tygodniu na 103 FM. Słuchajcie uważnie!

Szczegóły znajdziecie tutaj 

Podziel się: