Powstanie wielka opera o odbudowie Warszawy. Jurorzy wyłonili jej autorów

fot. Sinfonia Varsovia

Planowane dzieło przedstawiać będzie szczególnie wymagający i złożony temat, jakim jest odbudowa Warszawy po II wojnie światowej – jeden z mitów tożsamościowych naszego miasta: miasta-bohatera i miasta-Feniksa. Dwójkę wyłonionych twórców czeka teraz rok intensywnej pracy, na której efekty z niecierpliwością czekamy – powiedziała Aldona Machnowska-Góra.

Jurorzy wyłonili osoby, które będą odpowiedzialne za treść literacką spektaklu. Zadanie to zostało powierzone Beniaminowi Bukowskiego, reżyserowi i dramaturgowi, którego teksty realizowali m.in. András Dömötör, Carlo Brandt, Julia Szmyt, Tomasz Kaczorowski, Katarzyna Kalwat. Z tą ostatnią stworzył m.in. „Powrót do Reims” (Nowy Teatr/Łaźnia Nowa), „Staff Only” (Biennale Warszawa), „Marię Klassenberg” (TR Warszawa), „Art of Living” (Narodowy Stary Teatr w Krakowie). Jego dramaty były tłumaczone na język angielski, niemiecki, francuski, białoruski, ukraiński, gruziński i węgierski.

Zamówienia na współczesną operę zdarzają się rzadko, a pomysł na utwór z takim epickim rozmachem jest imponujący – mówił dramaturg Piotr Gruszczyński, przewodniczący jury literackiego.

Wielkim zobowiązaniem był też autorytet organizatora konkursu, czyli Sinfonii Varsovii. Zdecydowaliśmy się na konkurs zamknięty, do którego zaprosiliśmy najmocniejszych autorów młodszej generacji piszących dla teatru. Ostatecznie wybraliśmy autora, który naszym zdaniem jest obietnicą dramaturgicznie silnego i pasjonującego libretta. Gotowi wspierać rozwój utworu czekamy bardzo na jego premierę – dodał.

Z kolei muzykę do spektaklu ma przygotować kompozytor Cezary Duchniowski. To laureat Międzynarodowej Trybuny Muzyki Elektroakustycznej UNESCO (Rzym 2004) i Konkursu Wykonawstwa Muzyki Współczesnej „Gaudeamus” w Holandii oraz profesor Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Komponuje muzykę wokalną, symfoniczną i kameralną, elektroakustyczną i polimedialną, które wykorzystuje w instalacjach dźwiękowych oraz teatrze. Ważne miejsce w jego twórczości zajmuje improwizacja.

Opera ma zostać wykonana na wielkiej scenie przez liczną obsadę. Jak zapowiadają twórcy, będzie to nowoczesne dzieło z wykorzystaniem elektroniki i projekcji audiowizualnej. Czas trwania całej kompozycji szacuje się na 120 minut. Premiera opery planowana jest na zakończenie 68. MFMW „Warszawska Jesień”, a jednocześnie na otwarcie sezonu 2025/26 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, w 80. rocznicę rozpoczęcia odbudowy Warszawy. Twórcy przygotują również dodatkową wersję koncertową dzieła z myślą o wykonaniu przez orkiestrę Sinfonia Varsovia.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.