Od 8 do 14 listopada 2022 roku organy paszportowej w Polsce i za granicą nie będą przyjmować wniosków paszportowych. Osoby, które planują podróż, w tym terminie nie będą mogły także odebrać takich dokumentów. Urzędy będą wydawać tylko paszporty tymczasowe i to jedynie w krytycznych okolicznościach.
Prosimy o uwzględnienie powyższych okoliczności w swoich planach wyjazdowych i zaplanowanie wizyty w naszych urzędach najpóźniej do 7 listopada 2022 r. (poniedziałek) lub od 15 listopada 2022 r. (wtorek) – podkreślono w komunikacie.
Po wejściu w życie nowego prawa zostanie utworzony Rejestr Dokumentów Paszportowych (RDP), który zastąpi dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje. Będzie on częścią Systemu Rejestrów Państwowych. Dzięki stworzeniu takiego systemu, wnioski o przyznanie paszportu będzie można składać za pośrednictwem internetu.
W pierwszej kolejności zniknie konieczność wypełniania papierowego wniosku. Będzie on generowany w systemie przez urzędnika paszportowego, a następnie podpisywany przez obywatela na urządzeniu służącym do pobierania odręcznego podpisu cyfrowego — czytamy w komunikacie.
Urzędnicy zapowiadają również uproszczenie systemu opłat. Ponadto posiadacze paszportów zyskają szereg przywilejów. Będą oni mogli m.in. sprawdzić ważność dokumentu przez internet. Zmieni się też granica wiekowa do otrzymania 10-letniego paszportu. Będzie to możliwe od 12 roku życia, a nie od 13, jak dotychczas.
Posiadacze paszportów zyskają dostęp do takich dodatkowych usług elektronicznych, jak weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie danych przetwarzanych w rejestrze, czy zgłoszenie utraty skutkujące unieważnieniem paszportu. Utratę dokumentu paszportowego będzie można zgłosić funkcjonariuszowi Straży Granicznej, gdy utrata zostanie stwierdzona podczas odprawy granicznej, a także Policji, gdy utrata dokumentu nastąpiła w wyniku przestępstwa — czytamy w komunikacie.