Raport po katastrofie samolotu w Chrcynnie: wypadku nie spowodowała usterka ani zła pogoda

fot. Polski Serwis Pożarniczy - Remiza.pl

17 lipca w strefie spadochronowej w Chrcynnie w województwie mazowieckim rozbił się samolot Cessna 208B należący do Aeroklubu Warszawskiego. Jak wynika z opublikowanego dziś raportu na temat katastrofy, maszyna rozbiła się po wykonaniu manewru „touch and go”, który polega na dotknięciu pasa startowego kołami, a następnie natychmiastowym poderwaniu do lotu. W chwili tragedii w samolocie było 2 pilotów, a także pilot instruktor. Łącznie zginęło 6 osób, a 8 odniosło poważne obrażenia. 

W raporcie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych czytamy, że feralny lot był częścią „szkolenia praktycznego w ramach działalności statutowej zatwierdzonego ośrodka szkolenia”. O godzinie 19:25 samolot wystartował do serii kręgów. Wówczas instruktor przejął stery na wysokości 10 metrów. 

Pilot instruktor wykonał zakręt w lewo, pogłębiając płynnie przechylenie. Przy przechyleniu około 60 stopni samolot zaczął ześlizgiwać się na lewe skrzydło, tracąc wysokość. Przy przechyleniu 70 st. doszło do kontaktu lewego skrzydła z nawierzchnią trawiastą lądowiska. Chwilę później, tj. o godz. 19:40, samolot zderzył się z samochodem terenowym, a następnie z blaszanym budynkiem, w których przebywali ludzie – czytamy w omówieniu.

Pilot zginął na miejscu, a dwaj szkoleni piloci z lekkimi obrażeniami wydostali się z samolotu. Uratować miały ich zapięte biodrowe i barkowe pasy. Niestety tyle szczęścia nie miały osoby przebywające w budynku. Cztery zginęły, a osiem innych, w tym jedno dziecko, zostało rannych. Jedna osoba umarła po dwóch dniach od wypadku, w szpitalu. Zginął również pies. 

Jak wynika z raportu, katastrofa nie została spowodowana złą pogodą. Badania wykazały również, że pilot nie był pod wpływem alkoholu, ani innych substancji, które upośledziłyby jego działanie. Członkowie komisji na tym etapie wykluczyli także, że wypadek wywołała usterka. 

Nie stwierdzono, aby jakiś układ, instalacja lub część samolotu miały wpływ na wypadek – przekazała komisja. 

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.