Układ wspomagania kierownicy to specjalnie zaprojektowany mechanizm, który ma za zadanie ułatwić kierowcy skręcanie kołami pojazdu. Jego podstawowym elementem jest pompa wspomagania. Zasila ona układ w płyn hydrauliczny o odpowiednim ciśnieniu i umożliwia sprawne działanie przekładni kierowniczej. Awaria tego urządzenia może przysporzyć nie lada problemów, a jeśli dojdzie do nagłego zaniku wspomagania w trakcie jazdy – zagrażać bezpieczeństwu podróżujących. Jakie objawy powinny być niepokojące oraz co należy zrobić, gdy pompa wspomagania ulegnie uszkodzeniu? Przekonaj się!
Zasada działania pompy wspomagania
Pompa wspomagania jest kluczowym elementem każdego hydraulicznego układu wspomagania kierownicy. Jej działanie polega na wytwarzaniu odpowiedniego ciśnienia w układzie, tak aby płyn hydrauliczny mógł zostać doprowadzony do współpracujących podzespołów przekładni kierowniczej. Napędzana jest najczęściej za pomocą paska napędowego osadzonego na kole pasowym pompy.
Każda pompa wspomagania ma kanały wejściowe oraz wyjściowe, które odpowiadają za dostarczenie płynu hydraulicznego do pompy i wyprowadzenie go do dalszych elementów układu. Wewnątrz pompy znajduje się wirnik z płytkami, który obracając się z bardzo dużą prędkością, wywiera nacisk płynu na bieżnię statora i generuje odpowiednie ciśnienie w układzie.
Pompa wspomagania pracuje przez cały czas, kiedy uruchomiony jest silnik pojazdu. Gdy samochód jedzie prosto, płyn z pompy trafia z powrotem do zbiornika wyrównawczego poprzez zawór przelewowy. Gdy kierowca wykona obrót kierownicą, płyn pod odpowiednim ciśnieniem przekazywany jest do przekładni kierowniczej samochodu i wykonuje pracę, ułatwiając skręt kół pojazdu. Jeżeli podczas jazdy układ wspomagania nie funkcjonuje właściwie, prawdopodobnie konieczna będzie naprawa pompy wspomagania.
Objawy uszkodzonej pompy wspomagania
Aby zapewnić prawidłowe działanie układu wspomagania kierownicy, należy regularnie kontrolować poziom płynu hydraulicznego oraz zużycie poszczególnych elementów. Najczęstszą przyczyną awarii jest uszkodzona pompa wspomagania. Do symptomów zwiastujących konieczność naprawy tego urządzenia możemy zaliczyć:
- wycieki płynu z pompy – sygnalizują zużycie oringów i uszczelniaczy pompy;
- niepokojące dźwięki oraz głośna praca pompy – wskazują na zużycie elementów mechanicznych pompy (wirnik z płytkami, łożysko) lub powstanie luzu na wałku napędowym.
Wszelkie uszkodzenia pompy wspomagania skutkują spadkiem ciśnienia płynu hydraulicznego w układzie. Ignorowanie niepokojących objawów może doprowadzić do chwilowych zaników wspomagania kierownicy lub jego całkowitej utraty. Takie sytuacje są niebezpieczne podczas jazdy i wiążą się z koniecznością naprawy układu wspomagania.
Pompy wspomagania – regeneracja
Regeneracja pompy wspomagania powinna nastąpić po specjalistycznej diagnozie i ocenie stanu zużycia poszczególnych elementów urządzenia. Należy zawsze korzystać z części o jak najwyższej jakości. Firma K&K z Mielca ma wieloletnie doświadczenie w tego typu naprawach serwisowych i oferuje obsługę klienta na najwyższym poziomie. Szeroki wybór części zamiennych, które dostępne są od ręki, znacząco skraca czas oczekiwania na naprawę wspomagania, a udzielana gwarancja zapewnia dodatkowe poczucie bezpieczeństwa.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY