Wczoraj Ratusz przedstawił plany wprowadzenia strefy czystego transportu w Warszawie. Ma ona obowiązywać od lipca 2024 r. i objąć większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia.
Po tej wiadomości pojawiło się wiele komentarzy na temat planów Ratusza. Pomysł ten chwalił m.in. Polski Alarm Smogowy. Bartosz Piłat, ekspert transportowy z tej organizacji uważa jednak, że obszar strefy jest za mały.
Zaproponowany harmonogram wprowadzania wymogów dla aut dawałby szansę na doprowadzenie jakości powietrza w mieście do akceptowalnego stanu. Jest jednak kwestia obszaru strefy, który w związku z tym, że jest mocno ograniczony, może zniweczyć tę szansę — komentował Bartosz Piłat.
Jak przekazał Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, podczas trwających konsultacji będzie można zgłaszać podobne uwagi.
Będziemy słuchać z uwagą głosów mieszkańców, jeśli będzie dużo takich uwag, żeby tę strefę powiększyć, to się nad nimi pochylimy — powiedział.
Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne dotyczące strefy czystego transportu już się rozpoczęły. Najważniejsze pytania, jakie będą zadawać urzędnicy podczas ich trwania to: gdzie dokładnie powinna powstać strefa i kiedy powinna zacząć obowiązywać? Jakich pojazdów powinna dotyczyć?
Zapraszamy do składania uwag, do wyrażanie opinii, jest to dla nas bardzo ważne, też jest na to okazja. Ustawa zobowiązuje nas do prowadzenia takich konsultacji co najmniej przez 21 dni, my te konsultacje wydłużyliśmy do 3 miesięcy — mówi Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.
Konsultacje społeczne będą trwać od 25 stycznia do 25 kwietnia 2023 roku. Szczegóły na temat poszczególnych spotkań można sprawdzić tutaj.
Te konsultacje dotyczą zarówno granic strefy, jak i proponowanego tempa ograniczeń, natomiast strefa będzie wdrażana, jest to zobowiązanie samorządu warszawskiego przez wojewódzki program ochrony powietrza, ale jest też zobowiązanie Polski w Krajowym Planie Odbudowy do działania na rzecz poprawy jakości powietrza — mówi Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.