W 2022 roku na terenie Warszawy i pobliskich powiatów odnotowano 378 oszustw. Z danych statystycznych policji wynika, że seniorzy często są ich ofiarami. Głównymi ofiarami oszustw na tzw. „wnuczka” są osoby powyżej 80 lat, a tylko w poprzednim roku oszuści wyłudzili w ten sposób ponad 25 mln złotych. To najwyższa kwota od 5 lat. Z kolei od początku 2023 roku oszuści wyłudzili już 130 tys. zł.
Od 2014 roku Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego wspólnie z policjantami organizują spotkania z seniorami. Pomimo prowadzonych przez te lata działań, wiele starszych osób dalej pada ofiarą oszustów, którzy działają metodą „na wnuczka” lub „na policjanta”. Przestępcy w swoich działaniach są bezwzględni. Wykorzystują Wasze uczucia, empatię i chęć niesienia pomocy innym – tym, którzy o nią proszą – podkreślał Michał Domaradzki, dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
W dużej mierze powodem takiego stanu rzeczy może być brak wiedzy osób starszych na temat metod oszustów i nadmierne zaufanie. Miasto wraz z policją stara się zapobiegać takim przykrym wydarzeniom na różne sposoby.
Jednym z takich prewencyjnych działań jest publikacja informatora dla seniorów, który zawiera krótką charakterystykę działania sprawców i opis ich metod oraz zalecane zasady postępowania. Opisane w nim są także realne przykłady pochodzące z policyjnych akt. Można znaleźć tam także miejsce na notatki, tabele do uzupełnienia oraz numery m.in. administracji osiedla czy lekarza rodzinnego, oraz namiary na służby.
Materiał jest dostępny w formie elektronicznej, natomiast wersję papierową będzie można otrzymać podczas spotkań organizowanych przez Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz Komendę Stołeczną Policji.
Na wszystkich spotkaniach, w których uczestniczą seniorzy, będziemy fizycznie rozdawać informator. Dostęp do tego w wersji online dotyczy ludzi młodych. To zapotrzebowanie jest większe niż żeśmy się na początku spodziewali, ale już zamówiliśmy dodruk kolejnych egzemplarzy — Michał Domaradzki, dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.