Poznaliśmy raport Międzynarodowej Rady Czystego Transportu, która na zlecenie m.st. Warszawy i TRUE Initiative przygotowała badanie dotyczące wpływu starych samochodów na jakość powietrza. Przeprowadzono je we wrześniu i październiku 2020 roku na 150 tysiącach pojazdów. Z 220 tysięcy pomiarów wynika, że 17% samochodów, wyprodukowanych przed 2006 rokiem z silnikiem wysokoprężnym, jest odpowiedzialna za nawet 37 procent emisji tlenków azotu (NOx) oraz 52 procent pyłów (PM). Zauważono również, że pojazdy benzynowe, wyprodukowane w tym samym roku, emitują mniej zanieczyszczeń niż samochody z silnikiem diesla.
Prace nad strefami czystego transportu
Wnioski z badania posłużą do stworzenia w Warszawie stref czystego transportu. Ich powstanie prawo umożliwia dopiero od niedawna. Chodzi o wprowadzenie ograniczeń w poruszaniu się dla samochodów, które najbardziej wpływają na gorszą jakość powietrza w mieście. Według rekomendacji autorów raportu ograniczenia miałyby objąć pojazdy, które nie spełniają normy Euro 4 (wyprodukowane przed 2006 rokiem), a w przyszłość objąć również te, które nie spełniają normy Euro 5 (wyprodukowane przed 2015 rokiem). Wśród rekomendacji znalazła się również propozycja, aby stworzyć regulacje dla taksówek i autobusów komercyjnych.
Autorzy badania rozpoczną teraz pracę nad analizą, która będzie zawierać scenariusze i warianty wprowadzenia stref czystego transportu w Warszawie.