Warszawskie Linie Turystyczne od lat cieszą się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców stolicy i turystów. To doskonały pomysł na spędzenie wolnego czasu i poznanie miasta z innej perspektywy. – A to wszystko jedynie w cenie biletu. Dlatego warto skorzystać z bogatej oferty Warszawskich Linii Turystycznych i pożegnać lato na jednej z tych tras – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy.
Linia tramwajowa 36
Spory fragment stolicy można zwiedzić zabytkowymi tramwajami linii 36, które kursują na trasie: PL. NARUTOWICZA – Filtrowa – Nowowiejska – Marszałkowska – gen. W. Andersa – A. Mickiewicza – J. Słowackiego – METRO MARYMONT.
Z okien taboru, który na co dzień już nie wozi pasażerów, można podziwiać m.in. część Ochoty, w której zachowała się przedwojenna zabudowa – z neoromańskim kościołem pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w parafii św. Jakuba Apostoła; malowniczą ulicę Filtrową z pamiątkowymi, powstańczymi kotwicami na murach; ulicę Marszałkowską z socrealistyczną Marszałkowską Dzielnicą Mieszkaniową oraz zielony Żoliborz i jego modernistyczną zabudowę.
Na trasie linii 36 można spotkać doskonale znane starszym mieszkańcom tramwaje 13N – tzw. „parówki”; 105Na – nazywane „akwariami” oraz wyjątkowy egzemplarz 102N – ten tramwaj został sprowadzony do Warszawy z Poznania w 2004 roku.
W tramwajach kursujących na linii 36 obowiązuje standardowa taryfa ZTM.
Linia autobusowa 100
Przejazd zabytkowymi autobusami marek Jelcz i Ikarus to nie lada gratka dla miłośników komunikacji, prawdziwa podróż w czasie, a dla niektórych wręcz podróż sentymentalna – były to przecież autobusy ich młodości.
„Setka” pozwala zwiedzić stolicę na obu brzegach Wisły, na trasie: DW. CENTRALNY – E. Plater – Świętokrzyska – Prosta – Towarowa – Okopowa – M. Anielewicza – Świętojerska – Bonifraterska – Konwiktorska – R. Sanguszki – Wybrzeże Gdańskie – most Śląsko-Dąbrowski – al. „Solidarności” – Targowa – Ratuszowa – Wybrzeże Helskie – Wybrzeże Szczecińskie – most Świętokrzyski – Zajęcza – Topiel – L. Kruczkowskiego – Książęca – Al. Ujazdowskie – Bagatela – Marszałkowska – Koszykowa – DW. CENTRALNY.
Wycieczkę autobusem linii 100 można połączyć ze spacerem po atrakcyjnych zakątkach Warszawy. Można nim dojechać m.in.: na Stare Miasto, do Parku Praskiego i ZOO, w Aleje Ujazdowskie czy do Łazienek Królewskich.
W autobusach kursujących na linii 100 obowiązuje standardowa taryfa ZTM.
Promem przez Wisłę
Przez królową polskich rzek przeprawić się można na trzech trasach: promem Słonka – pomiędzy Cyplem Czerniakowskim (pomost pływający) a Saską Kępą (plaża); promem Pliszka: Most Józefa Poniatowskiego (nabrzeże) – Stadion Narodowy (plaża) i promem Wilga: Podzamcze z Fontannami (pomost pływający) – ZOO (plaża).
Promy Pliszka i Słonka zabierają 21 pasażerów, Wilga – 40 oraz rowery. Przeprawa jest bezpłatna.
Kolej Wąskotorowa i linia autobusowa 51
Nie mniej ciekawa atrakcja WLT to Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa. Zabytkowa kolejka na ostatnią w tym sezonie trasę WLT wyruszy w sobotę 23 września, o godzinie 14:00 ze stacji w Piasecznie.
Pociąg przejedzie przez Zalesie Dolne z zabytkową stacją z lat 30. XX wieku, Głosków, Runów i Złotokłos, by dotrzeć do Tarczyna. W drodze powrotnej zatrzyma się w Runowie, gdzie peron znajduje się tuż przy leśnej polanie. Tam pasażerowie będą mieć czas dla siebie. Będzie można przejść się na spacer do lasu, a także zwiedzić pobliski Złotokłos – przedwojenne letnisko, gdzie wychował się Marek Hłasko i mieszkał m.in. Mieczysław Fogg.
Czas przejazdu kolejką wraz z piknikiem w Runowie to około cztery godziny. Do Piaseczna można dojechać np. specjalną zabytkową linią autobusową 51, która jest przeznaczona tylko dla osób wybierających się na przejazd Piaseczyńską Koleją Wąskotorową.
Na stację Piaseczno Miasto Wąskotorowe można dojechać z Warszawy także autobusami linii 724 i 727 do przystanku Kolejka Piaseczyńska. Ze stacji kolejowej Piaseczno, dokąd można dojechać pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej linii S4 i Kolei Mazowieckich, konieczny będzie kilkunastominutowy spacer.