Strefy Czystego Transportu to wydzielone obszary miasta, do których mogą wjeżdżać tylko pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.
Konsultacje społeczne w sprawie Strefy Czystego Transportu w Warszawie trwały trzy miesiące, a na ich podstawie powstał obszerny raport. Autorzy projektu odnieśli się do uwag mieszkańców i zaproponowali kilka zmian wobec wstępnego projektu strefy, która obejmowałaby Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic miasta oraz miałaby zacząć funkcjonować od lipca 2024 r.
Teraz urzędnicy rozważają rozszerzenie strefy na kolejne dzielnice, a także wprowadzenie wyjątków od przestrzegania przepisów w strefie dla poszczególnych grup społecznych.
Większość kierowców popiera strefę
Konsultacje wykazały także, że prawie 70% dorosłych mieszkańców stolicy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT. Z raportu wynika także, że kobiety częściej niż mężczyźni są pozytywnie nastawione do tego rozwiązania. Osoby w wieku 70 lat i więcej, częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. Takiego samego zdania są osoby, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Z badania wynika również, że czterech na dziesięciu warszawiaków uważa, że Strefa Czystego Transportu powinna być wprowadzona w Warszawie za rok lub w krótszym czasie.
Po zakończeniu analiz dotyczących ustalenia nowego obszaru strefy, projekt uchwały o wprowadzeniu SCT zgłoszony zostanie pod obrady Rady m.st. Warszawy. Szacujemy, że na ostateczne określenie granic SCT potrzebujemy jeszcze kilka tygodni – wyjaśnia Tamas Dombi.
W toku prac Rady mogą nastąpić pewne korekty ostatecznej wersji uchwały dotyczącej wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Nie zmienia się termin wprowadzenia SCT w stolicy – planowany jest on na 1 lipca 2024 roku – dodaje.
Cały raport dotyczący konsultacji można przeczytać tutaj.