Początkowo zakładano, że modernizacja linii średnicowej odbędzie się w latach 2018-2020, co by oznaczało, że pierwsze prace ruszą w przyszłym roku. Tak się jednak nie stanie. Kolejarze przedstawili nowy harmonogram, z którego wynika, że remont rozpocznie się dopiero w 2020 roku i potrwa 4 lata. W tym czasie pociągi dalekobieżne będą omijać Warszawę Centralną i zostaną skierowane na Dworzec Gdański.
Jednak pierwsze prace ruszą nieco wcześniej, bo wiosną 2019 roku. Wtedy rozpocznie się remont na Dworcu Zachodnim. Powstanie m. in. nowa podziemna część dla podróżnych z kasami, a także poczekalnią. Perony zyskają zadaszenie, ruchome schody i windy. Na lata 2020-2021 zaplanowano remont dalekobieżnej części linii średnicowej, a dopiero później modernizowana będzie część podmiejska.
Nie wiadomo jednak, czy Dworzec Zachodni będzie w stanie przejąć cały ruch dalekobieżny. Dlatego kolejarze myślą, w jaki sposób przygotować do tego dworzec. PKP zamówi koncepcję dobudowy dojść na perony. W planach jest tunel dla pieszych, a także dwie kładki - jedna od strony wiaduktu na ul. Andersa, a druga od strony Arkadii. Budowa tych obiektów ma zakończyć się przed rozpoczęciem remontu linii średnicowej.
Pociągi podmiejskie nadal będą zatrzymywać się w centrum - najpierw przez 2 lata na Dworcu Śródmieście, a przez kolejne 3 lata na wyremontowanym Dworcu Centralnym.
łj