Włącz radio

Słuchaj nas na 103 FM

Zadzwoń do studia: 222 562 562

Napisz do nas

Włącz radio

Kolorszop

Elektryczny samolot doleciał do Warszawy. Zobacz, jak wygląda

Dodano: 2019-06-12 16:30:19
fot. Radio Kolor
fot. Radio Kolor

Na Lotnisku Babice można było dziś zobaczyć pierwszy na świecie seryjnie produkowany elektryczny samolot.

Elektryczne pojazdy są coraz popularniejsze i nawet w Polsce dość często możemy je zobaczyć. Po samochodach przyszła pora na samoloty, które nie będą potrzebowały paliwa, a ich baterie będzie można naładować w kilka godzin.

Pipistrel Alpha Electro to pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny na świecie. Jego waga to nieco ponad 300 kilogramów i z hangaru wynieść go można w dwie osoby. Wyróżnia się on na tle innych areoplanów tym, że porusza się dzięki nowoczesnemu silnikowi elektrycznemu. Jak mówi Krzysztof Bendkowski, przedstawiciel firmy Pipistrel, która wyprodukowała pojazd, samolot może na jednym ładnowaniu przelecieć 160 kilometrów.

- Zamiast silnika spalinowego znajdziemy tutaj 60 kW silnik elektryczny - mówi Krzysztof Bendkowski.

Naładuje go zwykła ładowarka 

Samolot może pomieścić dwie osoby, a wykonany jest z wytrzymałych, ale lekkich materiałów. Największym plusem jest to, że można go naładować standardową ładowarką i podpiąć do zwykłego gniazdka. Wtedy zajmuje to około 8 godzin. Firma posiada także mocniejszą ładowarkę, która umożliwa naładowanie samolotu w ciągu godziny.

- W dużym uproszczeniu, samolot zbudowany jest między innymi z włókien węglowych, a cały samolot waży około 350 kilogramów - dodaje Krzysztof Bendkowski.

Główne wyzwanie: żywotność baterii 

Elektryczny samolot na razie nie ma dużego zasięgu. Trasę rozpoczął we Wrocławiu i maksymalnie mógł pokonać dystans 160 kilometrów. Później przeleciał przez Częstochowę i doleciał do Warszawy. Ze względu na ładną pogodę, organizatorzy chcą kontynuować lot i dolecieć do Gdańska. Jego trasa to natomiast swoisty test, który ma podpowiedzieć konstruktorom, co jeszcze trzeba zrobić, aby zwiększyć moc baterii.

- Podczas tej trasy którą wykonujemy, z powodzeniem pokazujemy, że tym samolotem można już latać po trasach - mówi Krzysztof Bednkowski.

W tej chwili największym wyzwaniem jest kwestia pojemności i żywotności baterii. Jak oceniają eksperci, lot z Warszawy do Paryża tego typu samolotem - to perspektywa góra dziesięciu lat.

Poniżej można zobaczyć kilka zdjęć z pokazu Lotnisku Babice:

mo

Podziel się: