Włącz radio

Słuchaj nas na 103 FM

Zadzwoń do studia: 508 999 103

Napisz do nas

Włącz radio

Studio 103

Przebudowa ronda Dmowskiego. Rusza pierwszy etap

Dodano: 2021-04-07 11:57:03
fot. UM Warszawa
fot. UM Warszawa

Jeszcze w tym roku w pobliżu ronda Dmowskiego powstaną nowe naziemne przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe oraz dużo zieleni. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg i szuka wykonawcy prac.

Projekt ten jest jednym z wielu działań, które mają na celu likwidację barier architektonicznych w mieście.

- Jesteśmy w miejscu, które jest symbolem niedostępności dla osób, które chcą pokonywać jezdnie w Warszawie. To dziedzictwo epoki, w której dominowały samochody, a ruch pieszy nie był traktowany jako priorytetowy. Czynimy duże wysiłki, by dać pieszym możliwość pokonania barier architektonicznych - mówił Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Nowe przejścia, przejazdy rowerowe i zieleń przy rondzie Dmowskiego

W ramach zmian wokół ronda wytyczone zostaną cztery przejścia dla pieszych z azylami między jezdniami:

- przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;
- przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);
- przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);
- przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

Oprócz nowych przejść i przejazdów rowerowych wydłużone zostaną także przystanki tramwajowe.

- Kto z państwa korzysta z tramwaju i wysiada, chociażby pod hotelem Polonia ten wie, jak bardzo niekomfortowy jest to przystanek, jak trudno jest wysiąść zwłaszcza z drugiego tramwaju. To się zmieni. Szerokość platformy przystankowej będzie miała 3 metry, a dzisiaj w najwęższym miejscu ma niespełna 1,5 metra. To jest tyle, ile określa minimum ustawowe, chociażby dla chodnika, a mówimy o obszarze, który jest w centrum miasta i jednym z większych węzłów przesiadkowych - mówi dyrektor ZDM, Łukasz Puchalski.

Dyrektor ZDM zaznaczył również, że w ramach projektu będzie w rejonie ronda zieleń o powierzchni porównywalnej do płyty stadionu piłkarskiego. Będzie to 60 drzew, z czego kilka z nich będzie posadzonych w skrzyniach, tak jak jest to na placu powstańców Warszawy.

Wykonawcę inwestycji poznamy w kwietniu. Prace potrwają pół roku, czyli powinny zakończyć się w listopadzie 2021. ZDM podał, ze koszt przebudowy to nieco ponad 12 mln zł.

Rondo Dmowskiego przejdzie całkowitą przebudowę

W ramach tego projektu będziemy mieli nową zieleń wielkości płyty Stadionu Narodowego. Będzie tutaj 60 drzew, w tym część w skrzyniach - powiedział Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM. Zieleń będzie kosztowała ok. miliona złotych. Pozostałe koszty to - wymiana sygnalizacji świetlnej ok. 4 mln zł, a także wymiana chodników i jezdni - ok. 7 mln zł.

Jest to pierwszy etap prac. Jak zapewnia wiceprezydent Warszawy, Michał Olszewski docelowo przebudowane ma zostać całe Rondo Dmowskiego zgodnie z założeniami planu zagospodarowania tej okolicy. Nastąpi to jednak dopiero, gdy kolejarze zakończą remont linii średnicowej. Ten się jeszcze nie rozpoczął, ale miasto zapewnia, że prowadzi rozmowy z PKP. Kiedy to nastąpi? Tego nie wiadomo.

Bartosz Święciński

Podziel się:

netgraf.pl