Wydarzyło się coś ważnego?

100 metrów trasy bez prądu. Tramwaje na Bródno pojadę w trybie eko

fot. UM Warszawa

Budowa zajezdni na Annopolu wkracza w kolejny etap prac. Od najbliższego poniedziałku 27 marca dojdzie do nietypowej sytuacji na torach tramwajowych. Na trasę linii numer 4 wyjadą wyłącznie najnowsze tramwaje w Warszawie firmy Hyundai i pokonają ponad 100-metrowy fragment bez pobierania prądu z sieci.

Jak to będzie działać? Motorniczy przy pętli Annopol będzie opuszczał pantografy. Dzięki zmagazynowanej energii w akumulatorach przejedzie fragment trasy bez konieczności pobierania prądu z sieci trakcyjnej. W napędzie tych wagonów wykorzystywana jest technologia superkondesatorów, czyli urządzeń do magazynowania energii elektrycznej, pojazd może również ją odzyskiwać poprzez hamowanie.

Zmiany w kursowaniu tramwajów

Taka konieczność wiąże się z pracami, które są zaplanowane na weekend. Tramwajarze będą podłączać do sieci powstającą zajezdnię na Annopolu. Kolejnym etapem jest demontaż odcinka sieci, który wymaga wyłączenia ruchu tramwajów za rondem Żaba. Już w niedzielę, 26 marca, tramwaje linii 1, 3 i 4 dojadą tylko do tego ronda. Do pętli Żerań Wschodni pojadą autobusy linii zastępczej Z-1.

Zastosowane zostanie tu nietypowe rozwiązanie. Aby utrzymać ruch tramwajowy na stałych trasach, ale skróconych do ronda Żaba, tramwaje linii 1, 3, 4 – przed ruszeniem z ronda w trasę w przeciwnym kierunku zamienią się numerami. W praktyce będzie to wyglądało tak, że tramwaj linii 1 będzie dojeżdżać do ronda, a następnie zmienią numer na linię 3 lub 4. W zależności od tego, jaki będą mieć numer, skręcą w prawo w ul. 11 Listopada w kierunku pętli Gocławek lub Wyścigi.

Najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce

Zajezdnia na Annopolu, która zostanie oddana do użytku w 2024 roku, ma być najnowocześniejszą i najbardziej zieloną zajezdnią tramwajową w Polsce. W wyposażonym w inteligentny system sterowania obiekcie serwisowanych będzie 150 niskopodłogowych tramwajów, co pozwoli na lepsze skomunikowanie prawobrzeżnej Warszawy z pozostałą częścią miasta. Jako pierwsza w Polsce, zajezdnia zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Ich zastosowanie ograniczy zużycie paliw kopalnych i spowoduje zmniejszenie wielkości emisji zanieczyszczeń do powietrza.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.