Niemal 400 tys. użytkowników skorzystało z rowerów miejskich w Warszawie w 13. sezonie działania systemu wypożyczeń Veturilo. Miejscy cykliści przejechali łącznie ponad 17 milionów km. To aż 426 okrążeń Ziemi wzdłuż równika.
Razem z końcem listopada z ulic warszawy zniknęły ostatnie rowery Veturilo.
Z danych jakie zebrała spółka-matka Nextbike Polska wynika, że mieszkańcy używali ich przede wszystkim jako środków do przemieszczenia się do głównych środków transportu jak metro czy tramwaj.
Co jeszcze wynika z raportu, mówił Radiu Kolor rzecznik spółki Nextbike Polska Marcin Sałański.
Średni przejazd wynosił około kilkanaście minut, w ciągu których mieszkańcy warszawy pokonywali dystans 3,5 kilometra.
Veturilo ma przede wszystkim zapewniać szybkie i łatwe poruszanie się po mieście. Zwłaszcza na krótszych dystansach. Dlatego też pierwsze 20 minut wypożyczenia jest bezpłatne. Tak jest początku funkcjonowania warszawskiego roweru miejskiego. W ten sposób władze miasta zachęcają mieszkańców do traktowania roweru jako kolejnego środka komunikacji miejskiej.
Planowane usprawnienia
Veturilo dzięki swojej uniwersalności stało się na przestrzeni lat bardzo popularne. Jednak kto regularnie korzysta z tych rowerów, ten wie, jak często można natknąć się na problemy.
Niedziałające zamki na rowery, toporna w użyciu aplikacja (na ten moment w sklepie Play aplikacja Veturilo ma ocenę 1,8/5) to tylko kilka z nich.
Od kolejnego sezonu mają się jednak pojawić duże usprawnienia, mówi Marcin Sałański
Oprócz lepszego systemu odstawiania rowerów, nowa aplikacja ma mieć poprawiony interfejs oraz bardziej dokładny GPS.
Wypożyczanie zimą
Pomimo tego, że we Wrocławiu i w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii rowery miejskie spółki Nextbike Polska są dostępne przez cały rok, to u nas w stolicy znikają one pod koniec roku wraz z pojawianiem się coraz niższych temperatur.
Czy w Warszawie rowery dostępne zimą miałby sens? A jeśli tak, to dlaczego jeszcze ich nie mamy?
Innym sposobem byłoby również rozpoczęcie zupełnie nowego przetargu na rowery miejskie w okresie zimowym, to jednak byłoby bardzo trudne, dodaje Marcin Sałański.
Gdyby inna spółka wygrała taki przetarg, przysporzyłoby to wielu kłopotów logistycznych związanych ze stojącą już infrastrukturą.
Rowerem przez Śródmieście
Spośród dzielnic, gdzie miejski rower jest najczęściej wypożyczany, na pierwszym miejscu jest Śródmieście. To właśnie w jego granicach zarejestrowano blisko 1 mln 150 tys. wypożyczeń. To blisko 24 proc. wszystkich operacji. Dla porównania druga na podium jest sąsiednia Wola, gdzie zarejestrowano o ponad 500 tys. wypożyczeń mniej. Na trzecim miejscu jest z kolei Mokotów, również nieco ponad 500 tys.
Veturilo wróci na warszawskie ulice 1 marca 2025 r.