Koleje Mazowieckie zyskają 20 nowych pociągów – 14 zeroemisyjnych pojazdów i 6 nowoczesnych szynobusów spalinowych. Na zakup tych pierwszych spółka otrzymała 162 mln złotych z Unii Europejskiej. Z kolei na zakup pociągów spalinowych Samorząd Województwa Mazowieckiego przeznaczy ponad 233 mln zł.
Unia Europejska przekaże Kolejom Mazowieckim 162 mln zł na zakup 14 zeroemisyjnych pociągów z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027. Ponadto Samorząd Województwa Mazowieckiego kupi dla KM dodatkowo 6 nowoczesnych szynobusów spalinowych od firmy PESA Bydgoszcz. Ich koszt to ponad 233 mln zł.
To ważna i potrzebna inwestycja — podkreśla Marszałek Województwa Mazowieckiego, Adam Struzik.
6 spalinowych szynobusów
Koleje Mazowieckie wzbogacą się o 6 nowych dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych z pakietem naprawczo-pozderzeniowym od firmy PESA Bydgoszcz. Koszt jednego pojazdu to ponad 33,6 mln zł. Bydgoska firma będzie serwisować tabor do 31 grudnia 2031 roku i przeszkoli pracowników z obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych.
Jak wyjaśnia prezes firmy PESA Bydgoszcz, Krzysztof Zdziarski, to bardzo nowoczesny i komfortowy sprzęt.
Prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Mazowieckich, Robert Stępień, wyjaśnia, na jakich trasach będą kursowały te pociągi.
Koleje Mazowieckie obsługują spalinowymi szynobusami ponad 630 km tras na Mazowszu i w sąsiednich regionach. Mniej więcej połowa tych tras jest niezelektryfikowana. Ze względu na charakter poszczególnych linii, a także wymogi środowiskowe najbardziej przydatny dla KM byłby tabor wodorowy czy elektryczno-akumulatorowy.
Niestety, rozchwianie rynku, głównie poprzez ciągłe, nieuzasadnione wzrosty cen pojazdów, nieznane koszty jego eksploatacji i utrzymania, nieznane koszty paliwa i jego dystrybucji, żywotność baterii i zasięg pojazdów czy kwestie bezpieczeństwa, wpłynęły na naszą decyzję o odstąpieniu od pierwotnych zamiarów – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
14 nowoczesnych flirtów
Dzięki 162 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 Koleje Mazowieckie kupią kolejnych 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ER160 FLIRT3. Wartość projektu to ponad 669 mln zł, na co składają się zakup pojazdów, pakiet pozderzeniowo-naprawczy czy szkolenia pracowników z obsługi technicznej pojazdów.
Zakup nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich został dofinansowany również z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączne dofinansowanie pozyskane na ten cel przez Koleje Mazowieckie wynosi ponad 1,5 mld zł i zostanie przeznaczone na zakup 64 pięcioczłonowych EZT – dostawa 50 pociągów już została zakontraktowana z producentem taboru.
Pociągi będą wyposażone m.in. w klimatyzację, drzwi wejściowe z systemem odskokowo-przesuwnym, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej dla pasażerów, ogólnodostępną sieć Wi-Fi, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, przestrzeń do przewozu rowerów i wózków dziecięcych, toalety z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, monitoring wizyjny czy urządzenia do bezpośredniej komunikacji z obsługą pojazdów.
Nowe pojazdy wyjadą na wszystkie linie obsługiwane przez Koleje Mazowieckie.