Rekordowe pieniądze dla Tramwajów Warszawskich. 2 miliardy złotych z KPO

fot. UM Warszawa

Tramwaje Warszawskie podpisały dwie umowy pożyczki z Krajowego Planu Odbudowy na łączną kwotę ponad 2 miliardów złotych. Dzięki tym środkom stolica zmodernizuje torowiska, zazieleni kolejne odcinki tras, kupi nowe tramwaje i wyremontuje część obecnego taboru. Do 2030 roku powstaną też dwie długo wyczekiwane linie – na Gocław i Zieloną Białołękę.

To unijna, niskooprocentowana pożyczka, która zostanie przeznaczona na rozwój komunikacji tramwajowej w stolicy – budowę nowych tras, zakup taboru i modernizację istniejącej infrastruktury.

Nowe linie na Gocław i Zieloną Białołękę

Największą część środków miasto wyda na budowę dwóch nowych linii tramwajowych po prawej stronie Wisły – na Gocław i Zieloną Białołękę. Trasa na Gocław będzie miała około 3,5 kilometra, natomiast linia na Zieloną Białołękę – ponad 6 kilometrów.

Gocław i Białołęka to największe pieniądze. Do tego także 300 mln złotych na nowe tramwaje – mówiła Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich.

Prezydent stolicy Rafał Trzaskowski zaznacza, że właśnie te inwestycje są priorytetem miasta.

Naszym celem jest budowa linii na Gocław i Zieloną Białołękę. To kluczowe projekty, które poprawią komunikację po prawej stronie Wisły – mówi Trzaskowski.

Część środków z KPO zostanie przeznaczona na zakup 20 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów oraz remont ponad 60 pojazdów typu Swing. Modernizacja starszych wagonów przedłuży ich żywotność i poprawi komfort pasażerów.

Jeden tramwaj kosztuje nas ponad 2 mln zł, ale jest to warte chociażby dlatego, że jeden tramwaj kupujemy na ok. 40 lat, a nawet i dłużej – dodaje Kaleta.

Z unijnych funduszy sfinansowane zostaną także projekty ekologiczne. W planach jest zazielenienie kolejnych odcinków torowisk, co poprawi estetykę przestrzeni i ograniczy hałas. Zmieniona zostanie również organizacja ruchu na 80 skrzyżowaniach w Warszawie, gdzie tramwaje zyskają priorytet przejazdu – dzięki temu będą kursować szybciej i punktualniej.

Tramwaje po lewej stronie Wisły wciąż w planach

Podczas gdy po prawej stronie miasta powstaną nowe linie, po lewej nadal toczy się dyskusja o budowie połączenia tramwajowego wzdłuż południowej części Pola Mokotowskiego, między ulicami Batorego i Banacha. Jak podkreśla prezydent, na razie priorytetem są inwestycje, które najbardziej poprawią dostępność komunikacyjną nowych dzielnic.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.