Rok temu tramwaje wróciły do Wilanowa. Pierwszy skład wyjechał z nowoczesnej zajezdni R5 na Annopolu, a od tego czasu trasą przejechały miliony pasażerów.
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to jedna z największych inwestycji miejskich ostatnich dekad. Nowa linia ma około 6,5 kilometra długości i biegnie przez ulice Belwederską, Sobieskiego i aleję Rzeczypospolitej. Powstało nie tylko torowisko, ale też nowe chodniki, ścieżki rowerowe i instalacje podziemne.
To najdłuższy odcinek tramwajowy oddany w Warszawie od lat 50. XX wieku, a jednocześnie jeden z najdłuższych w całej Polsce.
Trzy linie tramwajowe na trasie do Wilanowa
Pierwszy tramwaj z pasażerami dotarł do przystanku Miasteczko Wilanów 29 października o godzinie 4:30. Od tego czasu trasą kursują trzy linie:
- 14 – Wilanów – Politechnika – Ochota
- 16 – Wilanów – Marszałkowska – Piaski
- 19 – Stegny – Dworzec Centralny – Bielany (od czerwca 2025 r.)
To właśnie linia 16 cieszy się największym zainteresowaniem – przez rok skorzystało z niej ponad 14 milionów pasażerów, z czego 6,4 mln tylko na nowym odcinku.
Łącznie, od otwarcia trasy, z połączenia do Wilanowa skorzystało 20 milionów pasażerów. Największy ruch notowany jest na przystankach Dolna, Goworka i św. Bonifacego, a liderem pozostaje przystanek Centrum – z 1,5 mln wejść rocznie.
Nowoczesna zajezdnia R5 na Annopolu
Otwarcie trasy do Wilanowa wiązało się z uruchomieniem zajezdni tramwajowej R5 na Annopolu – jednej z najnowocześniejszych w Polsce. Obiekt zajmuje 12 hektarów, posiada 16 km torów, 100 zwrotnic i 14 budynków serwisowych. Hala postojowa pomieści 152 tramwaje, a system zarządzania ruchem automatycznie ustawia zwrotnice i semafory.
Zajezdnia jest przyjazna środowisku – zainstalowano tam zielone dachy i ekologiczne rozwiązania energetyczne. Obecnie przypisanych jest do niej 93 tramwaje, a codziennie wyrusza stamtąd 60 składów.
W zajezdni pracuje 340 osób, w tym 204 motorniczych i 91 pracowników zaplecza technicznego. Już w grudniu planowane jest zwiększenie liczby pojazdów, m.in. z myślą o nowych trasach, takich jak planowana linia na Zieloną Białołękę.
Większość robót przy trasie została już zakończona. Jezdnie mają docelowy układ, kończą się prace przy chodnikach i ścieżkach rowerowych. Trwa nasadzanie zieleni i prace przy sygnalizacji świetlnej.
Zarząd Dróg Miejskich podpisał też umowę z firmą Efekt na przebudowę chodników i dróg rowerowych między ul. Dolną a al. Wilanowską. Wartość inwestycji to ponad 6,5 mln zł, a czas realizacji – 3 miesiące.
Wkrótce planowane jest również uruchomienie torowisk autobusowo-tramwajowych (TTA), które jeszcze bardziej usprawnią komunikację w tym rejonie.





