Rok tramwaju do Wilanowa. 20 milionów pasażerów i nowoczesna zajezdnia na Annopolu

fot. S. Pulcyn; UM Warszawa

Rok temu tramwaje wróciły do Wilanowa. Pierwszy skład wyjechał z nowoczesnej zajezdni R5 na Annopolu, a od tego czasu trasą przejechały miliony pasażerów.

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to jedna z największych inwestycji miejskich ostatnich dekad. Nowa linia ma około 6,5 kilometra długości i biegnie przez ulice Belwederską, Sobieskiego i aleję Rzeczypospolitej. Powstało nie tylko torowisko, ale też nowe chodniki, ścieżki rowerowe i instalacje podziemne.

To najdłuższy odcinek tramwajowy oddany w Warszawie od lat 50. XX wieku, a jednocześnie jeden z najdłuższych w całej Polsce.

Trzy linie tramwajowe na trasie do Wilanowa

Pierwszy tramwaj z pasażerami dotarł do przystanku Miasteczko Wilanów 29 października o godzinie 4:30. Od tego czasu trasą kursują trzy linie:

  • 14 – Wilanów – Politechnika – Ochota
  • 16 – Wilanów – Marszałkowska – Piaski
  • 19 – Stegny – Dworzec Centralny – Bielany (od czerwca 2025 r.)

To właśnie linia 16 cieszy się największym zainteresowaniem – przez rok skorzystało z niej ponad 14 milionów pasażerów, z czego 6,4 mln tylko na nowym odcinku.

Łącznie, od otwarcia trasy, z połączenia do Wilanowa skorzystało 20 milionów pasażerów. Największy ruch notowany jest na przystankach Dolna, Goworka i św. Bonifacego, a liderem pozostaje przystanek Centrum – z 1,5 mln wejść rocznie.

Nowoczesna zajezdnia R5 na Annopolu

Otwarcie trasy do Wilanowa wiązało się z uruchomieniem zajezdni tramwajowej R5 na Annopolu – jednej z najnowocześniejszych w Polsce. Obiekt zajmuje 12 hektarów, posiada 16 km torów, 100 zwrotnic i 14 budynków serwisowych. Hala postojowa pomieści 152 tramwaje, a system zarządzania ruchem automatycznie ustawia zwrotnice i semafory.

Zajezdnia jest przyjazna środowisku – zainstalowano tam zielone dachy i ekologiczne rozwiązania energetyczne. Obecnie przypisanych jest do niej 93 tramwaje, a codziennie wyrusza stamtąd 60 składów.

W zajezdni pracuje 340 osób, w tym 204 motorniczych i 91 pracowników zaplecza technicznego. Już w grudniu planowane jest zwiększenie liczby pojazdów, m.in. z myślą o nowych trasach, takich jak planowana linia na Zieloną Białołękę.

Większość robót przy trasie została już zakończona. Jezdnie mają docelowy układ, kończą się prace przy chodnikach i ścieżkach rowerowych. Trwa nasadzanie zieleni i prace przy sygnalizacji świetlnej.

Zarząd Dróg Miejskich podpisał też umowę z firmą Efekt na przebudowę chodników i dróg rowerowych między ul. Dolną a al. Wilanowską. Wartość inwestycji to ponad 6,5 mln zł, a czas realizacji – 3 miesiące.

Wkrótce planowane jest również uruchomienie torowisk autobusowo-tramwajowych (TTA), które jeszcze bardziej usprawnią komunikację w tym rejonie.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.