Koniec przebudowy Dworca Zachodniego. Nowy tunel oficjalnie otwarty dla pasażerów [GALERIA]

foto: Radio Kolor

Dziś oficjalnie zakończyła się jedna z największych inwestycji kolejowych w stolicy. Od rana pasażerowie mogą korzystać z nowoczesnego tunelu pod Dworcem Zachodnim. Podziemne przejście połączyło Wolę z Ochotą i – co najważniejsze – wszystkie perony stacji.

Dziś punktualnie o godzinie 12:00 nastąpiło symboliczne otwarcie, które skończyło tę wieloletnią przebudowę stacji. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele wykonawcy, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz minister infrastruktury.

Podziemna część dworca to nie tylko korytarze. Do dyspozycji podróżnych oddano ponad 5300 mkw. powierzchni komercyjnej. W sąsiedztwie kas biletowych i poczekalni działa 26 punktów usługowych – w tym sklepy, kawiarnie i strefa gastronomiczna.

Śmiało można zapomnieć o starym, wąskim i dusznym korytarzu sprzed lat. Nowe przejście podziemne jest długie, szerokie, jasne i – co podkreślają pierwsi podróżni – bardzo nowoczesne.

To przejście było wąskie, ciemne, duszne. Nie można było się nim przecisnąć, a teraz zmieści się tu nawet Dreamliner – i o to chodziło – mówił minister minister infrastruktury, Dariusz Klimczak.

Tunel będzie tętnić życiem

Tunel pełni funkcję dworcowego centrum. W środku znalazły się nie tylko ciągi komunikacyjne, ale także kasy biletowe, wygodne poczekalnie i kilkadziesiąt lokali użytkowych (sklepy i punkty usługowe).

Co najważniejsze dla pasażerów – podziemnym przejściem dojdziemy teraz do wszystkich 9 peronów. Również do oddalonego peronu numer 9 (dawniej peron 8), do którego dotarcie bywało wcześniej wyzwaniem.

Nasz dziennikarz Marcin Kargol rozmawiał na miejscu z Kacprem Szmitką z kanału Awizonosz, który jest pod wrażeniem tej inwestycji.

Jest 9 peronów, są schody ruchome, windy, jest nowocześnie. Wreszcie pojawiło się sensowne przejście na peron numer 9. Przed nami jeszcze dużo ciekawych inwestycji, na pewno nie będziemy się nudzili przez najbliższe lata – mówił Szmitka.

Warto przypomnieć, że część tramwajowa inwestycji (przystanek podziemny) uzyskała pozwolenie na użytkowanie już na początku października.

Świętowanie z obwarzankiem

Z okazji otwarcia kolejarze przygotowali dla mieszkańców kilka niespodzianek. Dziś wieczorem bryła dworca zyska wyjątkową, okolicznościową iluminację. Z kolei na zmęczonych podróżą czekają darmowe przysmaki z różnych regionów Polski – w tym słynne krakowskie obwarzanki.

Otwarcie tunelu to symboliczny koniec prac budowlanych na Dworcu Zachodnim.

Architekturą dworca zachwyca się też jego… architektka. Oliwia Dec-Wolszczak powiedziała nam, że jest dumna z tego, co udało się stworzyć w jej pracowni DWAA Architekci, a następnie wybudować w rzeczywistości.

Jak mówi, jednym z wyzwań było połączenie wszystkich rodzajów transportu: kolejowego, autobusowego, samochodowego, ale też pieszego i rowerowego.

Oliwia Dec-Wolszczak podkreśla, że Dworzec Zachodni jest dworcem bardzo ekologicznym. Na jego dachu znajdują się panele fotowoltaiczne, które dostarczają nawet 30 procent energii użytkowej, potrzebnej do pracy budynku.

Kolejne prace już w planach

PKP Polskie Linie Kolejowe nie zwalniają tempa, jeśli chodzi o inwestycje w Warszawie i okolicach – rozpoczęły się prace przy modernizacji linii otwockiej, wybierany jest też projektant nowej Warszawy Wschodniej. Ponadto, powoli do końca zmierza budowa podziemnego przystanku tramwajowego – to inwestycja ratusza.

Tutaj na Dworcu Zachodnim budujemy pierwszy podziemny przystanek tramwajowy, żeby ta linia mogła połączyć się z koleją. Już w II połowie 2026 roku tramwaj z dworca ruszy – przekonywał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Cała inwestycja pochłonęła 2,5 mld złotych. Projekt przebudowy powstał i został przygotowany w latach 2016–2018, a właściwe roboty budowlane ruszyły wiosną 2020 r.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.