STP Karolin to druga, po STP Kabaty, stacja techniczna – miejsce w którym można kompleksowo obsługiwać pociągi metra i zarządzać procesem eksploatacyjnym linii. Obecnie całą sieć warszawskiego metra obsługuje stacja STP Kabaty, która jest zbyt mała do obsługi stale rozbudowywanej sieci podziemnej kolejki. Dlatego wraz z ostatnim odcinkiem linii M2 (Lazurowa, Karolin, Chrzanów), powstaje jednocześnie Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. Widać tu już konstrukcje hal elektrowozowni, a także konstrukcje budynków administracyjnych.
Mimo niesprzyjających warunków prace przy budowie STP stale postępują. Dotrze tu sieć podziemna samej kolejki, natomiast potrzebne jest również zaplecze warsztatowe i gospodarcze – a to wszystko na 30 hektarach terenu. Ta stacja postojowa jest naprawdę duża, a inwestycja imponująca. Jest potrzebna do obsługi II linii, ale również do obsługi pierwszego etapu III linii, którą niedługo zaczniemy projektować – mówił podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego Rafał Trzaskowski.
Budowa od samego początku jednak nie przebiegała gładko. Jak już pisaliśmy na radiokolor.pl, był problem z przejęciem gruntów po starej betoniarni. Ostatnie działki udało się uzyskać we wrześniu.
Na otwarcie poczekamy jeszcze 3 lata
Długa na prawie 2 kilometry stacja jest zlokalizowana pomiędzy ul. Kazimierza Gierdziejowskiego i Dostawczą, Instytutem Energetyki i linią kolejową. Budowa STP Karolin jest częścią kontraktu obejmującego również realizację ostatniego, prawie czterokilometrowego odcinka M2 na Bemowie.
Po zakończeniu budowy tych trzech stacji, mieszkańcy Bemowa w 20 minut będą mogli dojechać do centrum miasta. Również mieszkańcy pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego będą mieli znacznie łatwiejszy dojazd do centrum Warszawy. Sieć metra będzie liczyła w sumie 46 km, z 42 stacjami – dodaje prezydent Warszawy.
Obecnie na całym, bemowskim odcinku II linii metra trwają zaawansowane prace budowlane, na wszystkich trzech stacjach – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – realizowane są ściany szczelinowe. Wybetonowany jest już również strop komory startowej dla ogromnej tarczy wiertniczej TBM na stacji Karolin. Właśnie stąd, w przyszłym roku, rozpocznie się drążenie tuneli.
Myślę, że już za trzy lata – w 2026 roku – zakończymy budowę tego odcinka. Za rok zaczną się prace, które tunelem połączą te wszystkie stacje – mówił Rafał Trzaskowski.
Unijne środki na budowę III linii metra
Za parę tygodni Warszawa zaprezentuje rozwiązania komunikacyjne i decyzje dotyczące III linii metra. – Miejmy nadzieję, że prace nad III linią będą mogły się rozpocząć w 2027 roku, a zakończyć w roku 2030 – wyjaśniał prezydent. Przypomniał on również, że prowadzenie takich inwestycji bez wsparcia unijnymi środkami nie jest możliwe.
Mamy dobre wiadomości z Brukseli. Pierwsza transza KPO, w postaci 5 mld euro, zostanie odblokowana. Liczymy na to, że w związku z przywracaniem praworządności w Polsce, pieniądze unijne zostaną w całości odblokowane i inwestycje w niskoemisyjną energię i tabor oraz komunikacje miejską, będą mogły być wspierane przez Unię Europejską. Tak żebyśmy mogli budować III linię metra i żeby komunikacja miejska mogła się rozwijać w całej Polsce; tak, żebyśmy mogli dokonywać transformacji naszych miast, ale również przy okazji walczyć z ociepleniem klimatycznym, stale obniżając poziom emisji. Wierzę, że wchodzimy w kolejną fazę modernizacji naszego kraju – i to właśnie dzięki pieniądzom z Krajowego Planu Odbudowy, które – mam nadzieję – w przeciągu najbliższych miesięcy dotrą do Polski – dodaje Rafał Trzaskowski.