Answear.LAB ujmuje się za siostrzeństwem

Siostrzeństwo, współpraca i solidarność kobiet to dla Answear.LAB, nie tylko ważne hasła, ale też realne zaangażowanie. Marka wraz z czołowymi mediami
i twórcami rusza z akcją społeczną “Dajemy słowo: siostrzeństwo” i dąży do wpisania słowa do słowników współczesnej polszczyzny. Prezentuje także nową, limitowaną kolekcję Sisterhood Treasure odzwierciedlającą siostrzaną więź.

Answear.LAB od dawna propaguje ideę solidarności między kobietami, poprzez swoje propozycje modowe oraz wsparcie dla ważnych kobiecych spraw. Teraz zwraca uwagę, że choć słowo „siostrzeństwo” jest coraz częściej obecne w społecznym dyskursie, to jednak nadal nie znalazło swojego miejsca w oficjalnych słownikach języka polskiego. – Było to dla nas sporym zaskoczeniem, bo wydawało się, że to pojęcie jest ostatnio bardzo popularne – wyjaśnia Agnieszka Pruchnik, brand dyrektor Answear.LAB. – W słownikach polszczyzny znajdziemy “braterstwo”, które odnosi się także do kobiet, ale naszym zdaniem w dzisiejszych czasach, kiedy kobiety wciąż zabiegają o należne im miejsce – w historii, w kulturze, życiu zawodowym i publicznym, nie jest to już wystarczające. Uznałyśmy, że warto upomnieć się o siostrzeństwo – podkreśla i wskazuje, że “sisterhood”, czyli angielski odpowiednik siostrzeństwa, funkcjonuje także w Cambridge Dictionary czy Oxford English Dictionary.

Analiza przeprowadzona na potrzeby kampanii wykazała, że w 2023 roku słowo „siostrzeństwo” pojawiło się w mediach i social mediach 6204 razy, co stanowi jedynie około 10 proc. liczby publikacji, w których występuje słowo „braterstwo”. To dowodzi, że mimo rosnącej popularności idei siostrzeństwa, termin ten wciąż pozostaje w tyle za bardziej utrwalonymi pojęciami.

Również z opinii jaką marka uzyskała od Rady Języka Polskiego, wynika, że w języku polskim nadal nie jest to “wyraz dość powszechnie używany”. Rada dała też nadzieję, na zmianę tego stanu rzeczy i impuls do działania: Ponieważ jednak frekwencja tekstowa wyrazu siostrzeństwo stale rośnie, a także można obserwować początki jego upowszechnienia się poza wskazaną odmianą języka, realne jest, że w niedalekiej przyszłości zostanie on przez leksykografów dostrzeżony i zarejestrowany w słownikach

Kampania “Dajemy słowo: siostrzeństwo”

W odpowiedzi na brak słowa „siostrzeństwo” w słownikach języka polskiego, marka Answear.LAB wraz z czołowymi polskimi mediami i twórcami, inicjuje kampanię „Dajemy słowo: siostrzeństwo”. Celem akcji jest wprowadzenie do polskiej leksyki terminu, który odzwierciedla silne więzi i wsparcie między kobietami, niezależnie od ich poglądów czy pokrewieństwa. Kampania rusza w marcu i będzie kontynuowana do osiągnięcia założonych celów. Marka chce uzyskać pozytywną deklarację leksykografów i wydawców słowników oraz jak najszerszą społeczną aprobatę dla idei siostrzeństwa. Każdy może dołączyć do akcji i propagować słowo i ideę siostrzeństwa.

Siostrzeństwo jest zjawiskiem powszechnych, jednoczącym i nieograniczającym się do żadnych podziałów – podkreśla Agnieszka Pruchnik. – Jeśli jesteś dziennikarzem, blogerem,

wydawcą, pisarzem czy innym twórcą, który używa języka w swojej pracy, możesz po prostu mówić i pisać o siostrzeństwie – wyjaśnia.

Wśród wspierających inicjatywę mediów znalazły się Gazeta.pl, Onet, naTemat oraz liczni twórcy, którzy zadeklarowali swoje wsparcie. Specjalnie dla kampanii, znane postacie polskiej sceny literackiej i kulturalnej, takie jak Joanna Kuciel-Frydryszak, Elżbieta Cherezińska, Sylwia Chutnik, Inga Iwasiów, Karolina Sulej, napisały teksty promujące ideę siostrzeństwa. Pierwsze felietony, eseje, wywiady czy opowiadania można już czytać w mediach i na blogu marki.

Oprócz artykułów i dyskusji, w ramach kampanii przewidziano rozmowy z kulturoznawcami i językoznawcami, w tym z Maciejem Makselonem, które mają na celu wyjaśnienie braku słowa „siostrzeństwo” w słownikach polszczyzny. Alex Jaskółowska opowie z kolei o tym, jak siostrzeństwo jest postrzegane i definiowane na świecie.

Wyjątkowa kolekcja Sisterhood Treasure od Answear.LAB

Nie pierwszy raz marka wprowadza także istotne dla współczesnych kobiet ideały do swoich modowych propozycji. Twarzami najnowszej limitowanej kolekcji Sisterhood Treasure zostały modelka Monika “JAC” Jagaciak i lekkoatletka Anna Jagaciak, których bliska, autentyczna więź stanowi doskonałą ilustrację tego, co chciałaby przekazać poprzez kolekcję.

Przesłanie Sisterhood Treasure wyraża się w każdej, pieczołowicie przygotowanej kreacji – od detali po kolory i wzory. Jest to hołd dla kobiecej solidarności i siły wspólnoty– fasony i barwy nie tylko podkreślają naturalne piękno i niepowtarzalny styl każdej kobiety, dodają jej także pewności i wyrażają poczucie więzi z innymi kobietami.

Kolekcja ta, bogata w różnorodność materiałów – od luksusowej skóry po delikatne koronki i ażury – wraz z nowoczesnymi, eleganckimi sylwetkami, prezentuje ubrania, które są nie tylko wyrazem mody, ale również idei solidarności kobiet. Są tu oversizowe marynarki, slim spódnice tuby, eleganckie garnitury i sukienki, które każda kobieta może nosić z dumą, czując się częścią większej wspólnoty. Detale takie jak frędzle, sznurowania, cut-outy i ćwieki dodają charakteru, podkreślając indywidualność.

Ponadto pierwszy raz w historii marki powstała kolekcja biżuterii handmade, która również wpisuje się w ideę siostrzeństwa. Koncept projektowy opiera się na trzech kamieniach naturalnych – czarnego turmalinu, czerwonego granatu i kryształu górskiego – nawiązujących kolorami i symboliką mocy do wiodących kolorów sezonu i kolekcji.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.