Wydarzyło się coś ważnego?

Co zrobić, gdy sklep odrzuci reklamację? Jest kilka sposobów

fot. Canva

Reklamacja to roszczenie klienta związane z niezadowalającą jakością towaru lub nienależytym wykonaniem usługi. Klient składający reklamację może powołać się na niezgodność towaru z umową lub gwarancję.

W przypadku niezgodności towaru z umową, odpowiedzialnym za rozpatrzenie reklamacji jest sprzedawca. Klient może zażądać naprawy, wymiany, zwrotu części lub całości wpłaconych pieniędzy. Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem przedsiębiorcy dotyczącym jakości towaru, określającym obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w zakresie zgłaszania produktu jako niezgodnego z umową.

Odpowiedź na reklamację

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku przedsiębiorca ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację w 14 dni od jej otrzymania. Jeśli nie udzieli odpowiedzi w tym terminie, reklamację automatycznie uważa się za zasadną. Odpowiedzi na reklamację należy udzielić na papierze lub na innym trwałym nośniku.

Powody odrzucenia reklamacji

Reklamacja może zostać odrzucona z kilku powodów, m.in. gdy:

  • wada powstała w wyniku naturalnego zużycia towaru,
  • wada jest wynikiem niewłaściwego użytkowania towaru,
  • uszkodzenia mają charakter mechaniczny i powstały z winy konsumenta,
  • konsument wiedział o wadzie w momencie zakupu,
  • roszczenia konsumenta są nieuzasadnione.

Co zrobić po odmowie uznania reklamacji?

Jeśli sprawa nie potoczy się po myśli klienta i reklamacja zostanie odrzucona, można:

  • domagać się ponownego rozpatrzenia sprawy (to tzw. odwołanie od reklamacji),
  • skorzystać z pozasądowych metod rozstrzygnięcia sporu (mediacje, arbitraż),
  • skierować sprawę do sądu powszechnego,
  • zwrócić się o pomoc do Rzecznika Konsumentów,
  • skorzystać ze wsparcia Inspekcji Handlowej.

Dane kontaktowe powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów oraz wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej są łatwo dostępne na stronach internetowych tych instytucji.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.