Coraz więcej budynków na nowej Stacji Techniczno Postojowej na Karolinie czyli przyszłego zaplecza dla II i III linii metra.
Będzie tam na stałe nocować i przechodzić przegląd około 40 pociągów. Plac budowy STP rozciąga się na długość ok. 2 km. W tym momencie zaawansowanie prac to około 30 procent. Są obiekty, bardziej wykończone, są też takie w których prace dopiero się rozpoczęły.
Na powierzchni około 30 hektarów powstaje zaplecze dla II i III linii metra.
Tych obiektów będzie tutaj prawie 30, są miejsca gdzie jeszcze nie wystartowaliśmy – mówi mówi Bartosz Sawicki z firmy Gulermak, która prowadzi tam prace.
To bardzo precyzyjna operacja ponieważ przebiegająca siec elektryczna dostarcza prąd do wielu miejscowości pod Warszawą.
Jesteśmy na budowie stacji technicznej na Karolinie. Byliście Państwo tutaj ponad pół roku temu i widzieliście moment wmurowania kamienia węgielnego, kiedy prace się zaczynały. Przez te miesiące nastąpił olbrzymi postęp. Bardzo się cieszę, że w tych ostatnich latach udało się pozyskać miliard złotych z unijnego budżetu na dokończenie drugiej linii metra, bo nie było to wcale oczywiste. Po rozmowach z przewodniczącą komisji dofinansowanie do nas trafiło. To nam pozwoliło rozpocząć prace projektowe nad pierwszym odcinkiem trzeciej linii metra. Przygotowujemy się również do prac koncepcyjnych nad na czwartą linię metra – – mówił Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy podczas wizyty na terenie inwestycji.
Niestety całe opóźnienie związane jest liniami wysokiego napięcia. Sieć energetyczna będzie przekładana pod ziemię w lipcu i potrwa to dwa tygodnie.
Budowane jest także wejście do tunelu dla pociągów.
Tunel od stacji która jest przy ulicy Połczyńskiej jest konstruowany – informuje Bartosz Sawicki.
Zgodnie z zapowiedziami Stacja Techniczno postojowa jak i trzy ostatnie stacje metra Lazurowa, Chrzanów i Karolin na odcinku II linii będą gotowe w 2026 roku.
Ekologia
Na terenie stacji zostanie posadzonych 1638 drzew, ponadto będą krzewy, byliny, trawy i rośliny zielone. Roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich, będzie miała zwiększoną tolerancję na zanieczyszczenia powietrza oraz podwyższenie zasolenia gruntu.
Jak zwykle dbamy o środowisko. Będzie tu mnóstwo zieleni, gospodarka w obiegu zamkniętym, czyli oczyszczalnia ścieków, filtry. Wszystko zgodne z najnowszymi trendami, które są bardzo istotne, bo walka z ociepleniem klimatycznym jest dla nas absolutnym priorytetem – powiedział Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy.
Powstanie myjnia pociągów w obiegu zamkniętym z oczyszczalnią ścieków, komora odkurzania wyposażona w filtry odpylające strumień gazów, lakiernia wyposażona w zestaw filtrów ograniczających emisję do minimum (w tym filtry węglowe). Kanalizacja wyposażona będzie w separatory z osadnikami, które wyłapywać będą substancje ropopochodne, zaolejone i zanieczyszczenia stałe przed wprowadzeniem ścieków do kanalizacji miejskiej – informuje Urząd m.st. Warszawy.
Po zakończeniu prac sieć metra liczyć będzie 46 km – z 42-oma stacjami.