W Polsce moda na odchudzanie przy użyciu leków na cukrzycę zyskała na popularności. Popyt na ozempic oraz tirzepatyd gwałtownie rośnie.
W ciągu pięciu miesięcy tego roku sprzedano ponad 1,147 mln opakowań ozempicu, podczas gdy rok wcześniej było to 671,3 tys., a dwa lata temu – 256,7 tys. opakowań. Sprzedaż tirzepatydu sięgnęła ponad 184,6 tys. opakowań.
Głównym powodem takiej sytuacji są doniesienia w internecie o skuteczności tych leków, co zwiększa na nie popyt wśród osób szukających szybkiego sposobu na utratę wagi.
Plaga otyłości
Problem otyłości w Polsce będzie się tylko pogłębiał, zgodnie z raportem „Atlas otyłości na świecie 2023” opracowanym przez Światową Federację ds. Otyłości. Prognozy mówią, że do 2035 roku otyłość dotknie jednej trzeciej polskiego społeczeństwa.
W Europie co szósta osoba cierpi na otyłość, a ponad połowa dorosłej populacji Unii Europejskiej zmaga się z nadwagą. Według danych OECD, w UE średnia długość życia spada właśnie przez nadmierną masę ciała o niemal trzy lata; otyłość jest przyczyną ponad 1,2 miliona zgonów rocznie w Europie!
Rosnący popyt
Te leki są przepisywane głównie na pełnopłatnych receptach, a wzrost sprzedaży nie wynika z nagłego wzrostu liczby pacjentów z cukrzycą. Popularność ozempicu rośnie dzięki informacjom o jego skuteczności w odchudzaniu, które są szeroko publikowane w internecie.
Na portalu Gdziepolek ozempic jest najczęściej wyszukiwanym produktem – ma ponad 250 tys. wyświetleń tygodniowo; to znaczny wzrost w porównaniu do 123 tys. w październiku 2023. Według danych Google liczba wyszukiwań tego leku w ciągu ostatniego roku podwoiła się.
Rarytasy w aptekach
Ozempic i tirzepatyd stały się w polskich aptekach prawdziwymi rarytasami. Mgr farm. Mariusz Politowicz z Pleszewa mówi, że zaledwie dwie minuty po wprowadzeniu leków na stan apteki dzwonią pacjenci z całej Polski. Ta sytuacja nieuchronnie prowadzi do braków w aptekach i szczególnie dotyka pacjentów, którzy naprawdę potrzebują tych preparatów, do leczenia cukrzycy.