Autyzm cyfrowy to problem naszych czasów. Być może Twoje dziecko też go ma

Chociaż pojęcie „autyzm cyfrowy” nie jest jeszcze formalnie uznawane w medycynie, to coraz częściej o nim słychać. Termin odnosi się do zespołu objawów przypominających klasyczny autyzm, ale powstających na skutek nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych.

Dzieci dotknięte tym zjawiskiem ograniczają kontakty z ludźmi, stają się bardziej agresywne i nerwowe. 

Z czego wynika autyzm cyfrowy?

Młodzież spędza w wirtualnym świecie coraz więcej czasu. Godziny poświęcone na przeglądanie mediów społecznościowych, oglądanie filmów i gry komputerowe powodują przeciążenie umysłu ogromną ilością informacji. 

Codzienne korzystanie z cyfrowych mediów obciąża mózg bardziej niż czytanie książek, ponieważ informacje dostarczane są głównie w formie wizualnej. Efektem jest zmęczenie, przebodźcowanie oraz zaburzenie samodzielnego i kreatywnego myślenia. Nadmiar czasu spędzanego przed ekranem zmniejsza chęć i zdolność do aktywności w realu.

Problemy z koncentracją, wolniejszy rozwój

Autyzm cyfrowy powoduje trudności w utrzymaniu koncentracji. Dzieci i młodzież ciągle mają potrzebę zaglądania do świata wirtualnego, przez co nie potrafią skupić się na jednej czynności. Ta nieustanna pokusa sprawdzenia czegoś na telefonie lub komputerze rozprasza ich uwagę.

Obsesyjne korzystanie z internetu powoduje, że ludzie nie mają już czasu na kontakty z rodziną i przyjaciółmi. Spotkania towarzyskie są dla nich mniej atrakcyjne. Zaniedbują obowiązki domowe, a każda próba oderwania się od ekranu wywołuje frustrację i agresję.

Dzieci potrzebują interakcji z otoczeniem, aby prawidłowo się rozwijać. Zabawa i kontakt z rówieśnikami oraz dorosłymi dostarczają im niezbędnych bodźców do psychofizycznego wzrostu. Dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przed ekranem, tracą zainteresowanie światem realnym i opóźniają się w rozwoju zarówno fizycznym, jak i psychicznym.

Jak chronić dzieci przed autyzmem cyfrowym?

Rodzice powinni monitorować czas, jaki ich dzieci spędzają przed ekranem, i zadbać o to, by dzieci uczestniczyły w zajęciach angażujących zarówno umysł, jak i ciało. Warto promować aktywności na świeżym powietrzu, interaktywne zabawy i rozmowy z rodziną oraz rówieśnikami. Dzięki temu dzieci będą mogły rozwijać się w sposób zrównoważony bez negatywnych skutków nadmiernej ekspozycji na media.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.