Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, w Polsce wciąż tylko 50-60% opakowań szklanych trafia do recyklingu, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi około 70%.
Ruszyła kampania „Szkło Must Go On”. Jej założeniem jest zwiększenie efektywności segregacji szkła, a także wyrobienie nawyków, nie tylko wśród warszawianek i warszawiaków, ale także w całej Polsce. Pomimo naklejek na koszach i miejskich kampanii wciąż śmieci trafiają nie tam gdzie trzeba.
Bardzo często mamy problem z tym co powinniśmy, a czego nie powinniśmy wrzucać do zielonego pojemnika. Wszystko co jest naczyniem szklanym (talerze, miski, kubki) nie nadaje się do recyklingu. Podobnie jest z porcelaną. Te rzeczy topią się w wyższej temperaturze i zanieczyszczają szkło potrzebne do tworzenia opakowań.
Szkło jest doskonałym materiałem do recyklingu – mówi Anna Kamińska – Koordynatorka akcji „Szkło Must Go On”.
Kampania edukacyjna pod nazwą Szkło Must Go On która ma zachęcać nas do odpowiedniej segregacji odpadów.
Problem z segregacją wynika także z niechęci do segregacji. W Polsce przetwarzanych jest około 700 tys. ton szkła rocznie, co stanowi tylko nieco ponad połowę wprowadzanego na rynek szkła opakowaniowego.
Wiele szkła nie trafia do recyklingu – komentuje Jakub Tyczkowski, Prezes Zarządu Rekopol.
Warto dodać że w każdym szklanym opakowaniu znajduje się od 40% do 70% szkła pochodzącego z recyklingu.
Co w takim razie powinniśmy wrzucać do zielonego pojemnika?
Tylko szkło opakowaniowe – dodaje Anna Kamińska w rozmowie z naszym reporterem Marcinem Owczarkiem.
Dzięki zwiększeniu świadomości w Polsce moglibyśmy przetworzyć o 400-500 tysięcy ton szkła więcej.