Przejście przez tory to nie Silent Disco — To hasło nowej kampanii Tramwajów Warszawskich. Przewoźnik chce zwrócić uwagę na bezpieczeństwo pieszych, szczególnie młodych ludzi, którzy często korzystają ze słuchawek.
Jak podkreślają Tramwaje Warszawskie, w słuchawkach nie słychać dzwonka ostrzegawczego lub dźwięku zbliżającego się pojazdu.
Martyna Mireczka, motornicza Tramwajów Warszawskich podkreśla, że dzieci i młodzież ze słuchawkami na uszach są ogromnym problemem.
Tramwaj ma długą drogę hamowania i nie zatrzyma się w miejscu. Gdy jedzie z przepisową prędkością między przystankami, a pieszy wtargnie na przejście na kilkanaście metrów przed tramwajem, motorniczy hamuje awaryjnie, ale i tak nie zdoła się zatrzymać ponad 40-tonowej maszyny – pozostaje więc tylko ostrzegawczo dzwonić.
A to nic nie da, jeśli pieszy ma słuchawki na uszach i nie słyszy ani zbliżającego się tramwaju, ani ostrzegawczego dzwonka.
Motorniczy codziennie ratują życia
Adrian Żach, który prowadzi tramwaje w Warszawie zaznacza, że piesi często nie zwracają uwagi na to, co dzieje się dookoła nich i w rezultacie dochodzi do tragedii lub jest o krok od niej.
O sytuacji, do której doszło na przystanku Banacha mówi motorniczy Tramwajów Warszawskich, Tomasz Wrzosek.
Proszę sobie wyobrazić sytuację, w której zupełnie niewinny motorniczy potrąca pieszego, który z własnej winy wchodzi mu pod tramwaj. To jest ogromny stres dla naszego pracownika. Wyłącza go na wiele dni z pracy, mimo że zatrudniamy psychologów, którzy próbują tę traumę przepracować z każdym indywidualnie – podkreśla Tomasz Wrzosek.
Kampania edukacyjna
Tramwaje Warszawskie od wielu lat prowadzą kampanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, czego przykładem jest zainaugurowana w 2018 r. kampania „Odłóż smartfon i żyj”.
W tegorocznej odsłonie kampanii spółka zwraca uwagę właśnie na problem osób korzystających ze słuchawek.
Liczba wypadków z udziałem pieszych, z winy pieszego, z roku na rok spada. Jeszcze w 2015 r. było to 51 zdarzeń w skali roku. W 2020 r. wartość ta spadła do 28, a w 2023 r. – do 23. W tym roku – do końca września – doszło do dziewięciu wypadków.
Tramwaje Warszawskie przypominają, że od 2001 r. piesi nie mogą używać telefonów i innych urządzeń elektronicznych rozpraszających uwagę podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię (lub torowisko).
Przepis ten reguluje art. 14 pkt 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym:
„Zabrania się korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych”.