Muzeum Farmacji będzie edukować dzieci i młodzież o antybiotykooporności

Polska firma Bacteromic została partnerem Muzeum Farmacji w Warszawie im. mgr. Antoniny Leśniewskiej. Wspólnie z edukatorami i edukatorkami muzealnymi podczas warsztatów dla dzieci i młodzieży będzie przybliżać problem oporności bakterii na działanie antybiotyków.

Antybiotykooporność według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) stanowi realne zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi na całym świecie.

Jesteśmy firmą, która nie po raz pierwszy stawia czoła największym wyzwaniom współczesnego świata medycyny. Znając od podszewki narastający problem oporności na działanie antybiotyków, spowodowany ich nadużywaniem, wiemy, jak ważna jest edukacja i uświadamianie wagi tego problemu już od najmłodszych lat. To zadanie dla edukatorów, firm medycznych i diagnostycznych oraz całego systemu ochrony zdrowia. Antybiotyki używane są na całym świecie, dlatego każda, najmniejsza nawet aktywność składa się na ogromną całość – świadomość i działanie milionów pacjentów oraz lekarzy na całym świecie – podkreśla Gajane Żurawska. 

W czerwcu tego roku, z okazji Dnia Dziecka, firma Bacteromic zaprosiła do Muzeum Farmacji młodzież z jednej z warszawskich podstawówek, by opowiedzieć o antybiotykooporności. Firma wraz z muzealnymi edukatorami podczas zajęć poświęconych przemianom, jakie zachodziły w funkcjonowaniu aptek od końca XIX wieku do współczesności, przybliżyli wspólnie temat bakterii opornych na działanie antybiotyków. Na koniec razem z uczestnikami stworzyli własne mieszanki leczniczych ziół. Tak rozpoczęto współpracę, która teraz przeradza się w akcję edukacyjną. 

– Firma Bacteromic koncentruje swoje działania nie tylko na rozwoju unikalnego systemu do identyfikacji bakteriooporności, lecz również na działaniach edukacyjnych, które skupiają się na zwiększaniu świadomości w zakresie problemu oporności na antybiotyki (AMR). Dlatego też bardzo cieszymy się na współpracę z edukatorami Muzeum Farmacji, którzy dzięki bogatej wiedzy i doświadczeniu zapoznają dzieci oraz młodzież z zagadnieniem lekooporności w wyjątkowych wnętrzach Muzeum – mówi Patrycja Głusiec, Marketing Specialist z Bacteromic.

Dzięki partnerstwu spółki Bacteromic z warszawskim Muzeum Farmacji edukatorki i edukatorzy muzealni przeprowadzą 50 lekcji muzealnych wzbogaconych o warsztaty na temat lekooporności. Wcześniej odbędą szkolenia w laboratoriach firmy, podczas których poznają niezbędne procedury, a także spotkają się z odkrywcami, biochemikami i inżynierami Bacteromic. Temat antybiotykooporności zostanie wkomponowany w roczny program zajęć edukacyjnych Muzeum, przygotowywanych dla przedszkolaków z zerówek, uczniów i uczennic wszystkich poziomów szkół podstawowych oraz słuchaczy szkół średnich.


Jako muzealnicy i muzealniczki postrzegamy świat leków i leczenia jako temat uniwersalny, przyciągający zagadnienia z różnych obszarów, który może być punktem wyjścia do nieoczywistych dyskusji. Niejednokrotnie jesteśmy świadkami tego, jak obiekty znajdujące się na stałej ekspozycji w zderzeniu z odbiorcami, uruchamiają percepcję i pewnego rodzaju dialog ze światem XIX i XX wieku, czyli światem, który już nie istnieje. Kiełkują wtedy w naszych głowach pytania. Czy kontakt z tymi obiektami coś wnosi młodym pokoleniom do rozumienia aktualnego świata? – pyta Julia Kern, kierowniczka Muzeum Farmacji. – Rozpoczęta współpraca z Bacteromic wpasowuje się w nasz program edukacyjny, który stara się łączyć historyczną świadomość dziejów leczenia z potrzebą mówienia o aktualnie łatwym dostępie do leków i antybiotyków, o odporności i najnowszych badaniach. Cieszymy się, że możemy współpracować przy spotkaniach edukacyjnych, które leżą w sercu działań Muzeum Farmacji w Warszawie – kontynuuje Julia Kern.


Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.