Black Friday — to właśnie dziś — dzień wyjątkowych promocji, których wszyscy wyczekujemy. Szaleństwo i tłumy w sklepach, kolejki i wyścigi po jak najlepsze okazje. Czy jesteśmy w stanie nad sobą zapanować i nie dać się porwać w bezmyślny szał wydawania pieniędzy? A przede wszystkim — jak nie dać się oszukać?
Dlaczego słowo „promocja” wywołuje u nas aż takie emocje? Przyjrzeliśmy się temu zjawiskowi ze strony psychologicznej i zapytaliśmy Alicję Grochowską, psycholożkę z Uniwersytetu SWPS, jak nasz umysł reaguje na przeceny.
Prawa konsumenta
W trakcie największych wyprzedaży roku warto pamiętać o podstawowych prawach konsumenta.
Kupując online, mamy 14 dni na odstąpienie od umowy i zwrot towaru bez podania przyczyny — także w przypadku produktów przecenionych, przypomina adwokat Karolina Pilawska.
Zapytaliśmy także naszą rozmówczynię o to, co możemy zrobić w momencie, kiedy widzimy, że ceny są fałszywie zawyżane.
Pamiętajmy, aby upewnić się, że sklep podaje pełne dane kontaktowe i stosuje szyfrowane płatności. Dodatkowo zawsze zachowujmy potwierdzenia transakcji na wypadek konieczności reklamacji lub zwrotu.
Podejrzane witryny
Podczas zakupów w Black Friday wybierajmy sklepy o ugruntowanej reputacji — sprawdzajmy opinie innych klientów oraz dane kontaktowe sprzedawcy.
O konieczności weryfikacji ofert oraz sprzedawców w rozmowie z Radiem Kolor, mówi Karolina Pilawska.
Przypominamy — unikajmy ofert z podejrzanie niskimi cenami w mało znanych sklepach, które mogą być próbą oszustwa.
Dodatkowo robiąc zakupy online upewnijmy się, że strona korzysta z bezpiecznych metod płatności (np. przez certyfikat SSL — czyli „https” w adresie. Niezbędnym elementem strony, na której kupujemy, jest ikonka zamkniętej kłódki po lewej stronie adresu strony. Ta mała ikona oznacza, że informacje, które podaje się na danej witrynie, na przykład dane karty płatniczej, pozostają prywatne — właściciele strony nie mają do nich wglądu.
Sztuczne zaniżanie cen
Wielkie rabaty mogą być złudzeniem, gdy sklepy zawyżają ceny przed wyprzedażą, by potem ogłosić spektakularne obniżki.
Od 1 stycznia 2023 roku w Polsce obowiązuje unijna dyrektywa, zgodnie z którą na sprzedawcach ciąży obowiązek odpowiedniego prezentowania obniżonej ceny. To oznacza, że oprócz tej aktualnej, sprzedawca musi pokazać klientowi najniższą cenę produktu w ciągu ostatnich 30 dni.
Ma to uchronić przed sztucznym obniżaniem cen, mówi prawniczka.
Przed zakupem porównujmy ceny w kilku miejscach, korzystajmy z aplikacji monitorujących i unikajmy podejrzanie tanich ofert.
Świadome zakupy to oszczędność — nie tylko pieniędzy, ale i nerwów.
Dlaczego właściwie ten piątek jest czarny?
Black Friday wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. To dzień po Święcie Dziękczynienia (które zawsze wypada w czwartek), kiedy ludzie tłumnie wyruszają do sklepów zachęceni największymi promocjami w roku. Nazwa najprawdopodobniej pochodzi z lat 60. „Black friday” to termin, którym filadelfijscy policjanci określali chaos, jaki panował na ulicach ich miasta, gdy turyści masowo przyjeżdżali do Filadelfii po świąteczne zakupy. Nazwę zaczęły przejmować miejscowe sklepy, reklamując w ten sposób dzień pełen promocji. W przeciągu kilkudziesięciu lat ten zwyczaj rozniósł się na cały kraj.