Tarcie wywołane przez koła pociągów metra i nagrzewanie się ich silników elektrycznych oraz sami pasażerowie – te wszystkie czynniki powodują wzrost temperatury w tunelach i na stacjach metra. Szkoda, żeby to całe nadprogramowe ciepło się zmarnowało, prawda? To samo pomyśleli firma Veolia i władze Warszawy.
W listopadzie 2022 roku Veolia Energia Warszawa oraz Metro Warszawskie wspierane przez Biuro Infrastruktury m.st. Warszawy podpisały list intencyjny, w którym spółki wyraziły chęć współpracy nad zbadaniem potencjału i możliwości odzysku ciepła z infrastruktury metra w Warszawie.
Po wielomiesięcznych analizach udało się wytypować stację linii M2 Bemowo na miejsce pilotażowego wdrożenia instalacji do odzyskiwania ciepła z metra i wtłoczenia go do miejskiej sieci, ponieważ to właśnie ta stacja jest najbliżej miejskiej sieci ciepłowniczej, mówi Maciej Czerski z Metra Warszawskiego.
A obniżenie temperatury w metrze jest szczególnie istotne latem.
W najbliższych tygodniach rozpoczną się przygotowania do instalacji pomp ciepła na wybranej stacji metra na Bemowie. Po zakończeniu tych prac możliwe będzie przesłanie odzyskanego ciepła do warszawskiej sieci ciepłowniczej. W następnej kolejności wybrane zostaną nowe lokalizacje.
Pomysł na medal
Projekt odzysku ciepła z tuneli warszawskiego metra powstał w ramach III edycji Konkursu Innowacyjności w Veolii Energii Warszawa w 2021 roku. Pomysł zdobył główną nagrodę – Grand Prix i został włączony do programu projektów dotyczących źródeł odzysku ciepła w mieście.
Równolegle w Biurze Infrastruktury trwają prace nad modelem energetycznym dla Warszawy do roku 2050. Koncentruje się on na poszukiwaniu alternatywnych w stosunku do paliw kopalnianych źródeł ogrzewania warszawskich mieszkań. Ciepło odzyskiwane ze ścieków, serwerowni zakładów przemysłowych czy właśnie z tuneli metra od początku było brane pod uwagę jako kierunek zmian, które może przynieść konkretne korzyści użytkownikom, czyli także mieszkańcom Warszawy.