Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg w celu zawarcia umowy ramowej na zakup do 160 nowych tramwajów. Nowe tramwaje pozwolą na zwiększenie udziału niskopodłogowych pojazdów w ruchu, a zarazem obsłużenie kolejnych budowanych tras.
Przetarg obejmuje zamówienie na maksymalnie 64 tramwaje jednokierunkowe i 96 tramwajów dwukierunkowych, z czego w zamówieniu podstawowym (gwarantowanym) – 20 tramwajów w wersji jednokierunkowej. Kolejne transze będą realizowane w ramach opcji i będą mogły być zamawiane w miarę dostępnych środków finansowych oraz potrzeb miasta.
Spółka nie chce, by zamawiane tramwaje były projektowane od zera, tylko bazowały na sprawdzonych na rynku rozwiązaniach. W związku z tym przeprowadziła wstępne konsultacje rynkowe, w których wzięli udział przodujący producenci tramwajów. Kluczowe kwestie dotyczące tramwajów, a w szczególności wyposażenia wnętrza przedziału pasażerskiego, konsultowano z Zarządem Transportu Miejskiego.
Pod uwagę brano jeszcze inną ważną kwestię, mówił Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Dla porównania – w Hyundaiach znajduje się odpowiednio 31 i 42 miejsca siedzące w tramwaju dwu- i jednokierunkowym. W nowych tramwajach, zgodnie z wytycznymi ZTM-u, wymagane jest także bardziej higieniczne pokrycie tapicerskie z ekoskóry.
Tramwaje optymalne dla warszawskiej sieci
Nowe tramwaje nie mogą mieć więcej niż 33 m długości, która jest optymalna stołecznej infrastruktury (m.in. przystanków, hal postojowych i naprawczych w zajezdniach, myjni i kabin lakierniczych).
Tramwaje jednokierunkowe mają pomieścić co najmniej 230 pasażerów (przyjmując 0,2 m2 powierzchni na pasażera stojącego), przy czym przy obciążeniu maksymalnym – 288 osób (przyjmując 0,15 m2 powierzchni na pasażera stojącego). W tramwaju dwukierunkowym pojemność nominalna to 235 pasażerów, a przy obciążeniu maksymalnym – 295 osób.
Na bazie doświadczeń z eksploatacji Hyundaiów Tramwaje Warszawskie podtrzymują wymóg zastosowania wózków skrętnych. Rozwiązanie to pozwoliło na realne ograniczenie hałasu generowanego przez tramwaje na styku koło – szyna.
W tramwajach pojawi się również system wsparcia motorniczego, którego zadaniem jest reagowanie w sytuacjach jego rozproszenia bądź zmęczenia. Do tego czoło tramwaju ma być zbudowane zgodnie z najnowszymi normami w celu minimalizacji skutków wypadków z udziałem pieszych.
Spółka ma 4 lata na zakup pierwszych tramwajów.