Nawet 160 nowych tramwajów w Warszawie. Spółka ogłosiła przetarg

fot. WTP

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg w celu zawarcia umowy ramowej na zakup do 160 nowych tramwajów. Nowe tramwaje pozwolą na zwiększenie udziału niskopodłogowych pojazdów w ruchu, a zarazem obsłużenie kolejnych budowanych tras.

Przetarg obejmuje zamówienie na maksymalnie 64 tramwaje jednokierunkowe i 96 tramwajów dwukierunkowych, z czego w zamówieniu podstawowym (gwarantowanym)  20 tramwajów w wersji jednokierunkowej. Kolejne transze będą realizowane w ramach opcji i będą mogły być zamawiane w miarę dostępnych środków finansowych oraz potrzeb miasta.

Spółka nie chce, by zamawiane tramwaje były projektowane od zera, tylko bazowały na sprawdzonych na rynku rozwiązaniach. W związku z tym przeprowadziła wstępne konsultacje rynkowe, w których wzięli udział przodujący producenci tramwajów. Kluczowe kwestie dotyczące tramwajów, a w szczególności wyposażenia wnętrza przedziału pasażerskiego, konsultowano z Zarządem Transportu Miejskiego.

Pod uwagę brano jeszcze inną ważną kwestię, mówił Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Dla porównania – w Hyundaiach znajduje się odpowiednio 31 i 42 miejsca siedzące w tramwaju dwu- i jednokierunkowym. W nowych tramwajach, zgodnie z wytycznymi ZTM-u, wymagane jest także bardziej higieniczne pokrycie tapicerskie z ekoskóry.

Tramwaje optymalne dla warszawskiej sieci

Nowe tramwaje nie mogą mieć więcej niż 33 m długości, która jest optymalna stołecznej infrastruktury (m.in. przystanków, hal postojowych i naprawczych w zajezdniach, myjni i kabin lakierniczych).

Tramwaje jednokierunkowe mają pomieścić co najmniej 230 pasażerów (przyjmując 0,2 m2 powierzchni na pasażera stojącego), przy czym przy obciążeniu maksymalnym – 288 osób (przyjmując 0,15 m2 powierzchni na pasażera stojącego). W tramwaju dwukierunkowym pojemność nominalna to 235 pasażerów, a przy obciążeniu maksymalnym – 295 osób.

Na bazie doświadczeń z eksploatacji Hyundaiów Tramwaje Warszawskie podtrzymują wymóg zastosowania wózków skrętnych. Rozwiązanie to pozwoliło na realne ograniczenie hałasu generowanego przez tramwaje na styku koło – szyna.

W tramwajach pojawi się również system wsparcia motorniczego, którego zadaniem jest reagowanie w sytuacjach jego rozproszenia bądź zmęczenia. Do tego czoło tramwaju ma być zbudowane zgodnie z najnowszymi normami w celu minimalizacji skutków wypadków z udziałem pieszych.

Spółka ma 4 lata na zakup pierwszych tramwajów.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.