W ramach wzmacniania poziomu bezpieczeństwa w wolskich szkołach podstawowych wolski urząd dzielnicy uruchomił innowacyjne przyciski bezpieczeństwa. Umożliwia on uczniom i nauczycielom szybkie wezwanie pomocy w przypadku wystąpienia jakiejkolwiek trudnej sytuacji.
Bezpieczeństwo uczniów jest jednym z priorytetów nie tylko dla dyrektorów szkół, ale także dla samorządu — mówi Grażyna Mikulska-Orzechowska, zastępca burmistrza Woli.
Przyciski bezpieczeństwa zostały zamontowane w ostatnich tygodniach ubiegłego roku w strategicznych punktach szkół takich jak sale lekcyjne i gimnastyczne, biblioteka czy świetlica. W sytuacji zagrożenia nauczyciel, pracownik szkoły lub sam uczeń będzie mógł wcisnąć przycisk, który natychmiast powiadomi odpowiednie osoby w szkole, takie jak dyrektor czy pielęgniarka.

To szybka i skuteczna forma reakcji. Wszyscy uczniowie będą wiedzieć, gdzie znajdują się przyciski oraz w jakiej sytuacji należy z niego skorzystać, mówiła nauczycielka ze szkoły podstawowej numer 221 Magdalena Madejska.
Do tej pory w takich sytuacjach nauczyciele wysyłali ucznia z tzw. czerwoną karteczką do sekretariatu lub pokoju nauczycielskiego. Elektroniczny system powiadamiania jest szybszy i skuteczniejszy.
– W Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 317 od kilku lat działała procedura tzw. czerwonej kartki, wprowadzona przez zespół wychowawczy. Miała ona na celu umożliwienie wezwania wsparcia do klasy, w której pojawiły się niewłaściwe zachowania uczniów, stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa grupy. Proces wymagał jednak aktywności co najmniej jednej osoby, której zadaniem było własnoręczne przekazanie informacji o wezwaniu pomocy do właściwych jednostek, co wydłużało czas reakcji. Zmiana sprawiła, że po naciśnięciu guzika alarmowego informacja o wyzwoleniu alarmu pojawia się na monitorach, znajdujących się w gabinecie pedagoga i sekretariacie szkoły. Odbiornik wskazuje konkretną pracownię, w której został użyty przycisk. Nowy system pozwala na szybsze przekazywanie informacji, a także działa na niezależnym, koncesjonowanym paśmie nadawania, odpornym na zewnętrzne zakłócenia sieci Wi-Fi lub telefonii komórkowej – mówi Iwona Stelmaszczyk–Dyba, wicedyrektor Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 317.
Program już zdał egzamin w jednej ze szkół, kiedy zasłabł uczeń. Nauczyciel po wciśnięciu przycisku mógł skupić się przede wszystkim na jak najlepszym udzieleniu pomocy dziecku.
– Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i pracownikom szkoły to priorytet dla mnie jako dyrektora szkoły. Inwestycja w przyciski bezpieczeństwa pozwala na szybką reakcję w sytuacjach kryzysowych. W obecnym roku kalendarzowym przycisk został już wykorzystany przez nauczyciela do wezwania pomocy, co potwierdziło potrzebę takich rozwiązań. Realizacja tego programu nie tylko pozwala podnieść walory bezpieczeństwa na terenie szkoły, ale także wspiera aspekt wychowawczy oraz uczy wrażliwości na drugiego człowieka – mówi Michał Stępień, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 221 z Oddziałami Integracyjnymi.
Sygnał jest słyszalny — nie da się go zignorować, mówił Michał Stępień.

Nie tylko przyciski SOS – coraz więcej także urządzeń AED
W ramach rozszerzania dostępności automatycznych defibrylatorów we wszystkich wolskich szkołach zostaną zamontowane urządzenia AED, które będą mogły uratować komuś życie w przypadku zatrzymania akcji serca.
Na oba cele — przyciski SOS oraz defibrylatory — urząd dzielnicy przeznaczył ponad 2,8 mln zł.