W pierwszy weekend marca w związku z kolejnym etapem prac przy budowie tramwaju do Dworca Zachodniego wdrożona zostanie nowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Na początku lutego wykonawca zajął jedną z jezdni ulicy Grójeckiej przy skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. Sfrezowano już asfalt i ruszyły pierwsze prace ziemne przy przebudowie licznych instalacji podziemnych. Roboty są prowadzone w taki sposób, by zapewnić największą możliwą przejezdność głównych ciągów komunikacyjnych – w tym przede wszystkim ulicy Grójeckiej.
Zamknięta pętla tramwajowa
W pierwszy weekend marca Tramwaje Warszawskie zmienią organizację ruchu na ulicy Banacha przy skrzyżowaniu z Grójecką. Wstrzymany zostanie również ruch tramwajów do pętli Banacha.
Tramwaje linii 1, 14 i 25 nie będą dojeżdżały do pętli Banacha. Trasa „jedynki” zostanie wydłużona do pętli P+R Al. Krakowska; przy czym kursy wariantowe tramwajów tej linii – do placu G. Narutowicza – nie zmienią się. Na pętli na tym ochockim placu będą też kończyły trasy tramwaje linii 7, 14 i 25; tramwaje linii 9 i 15, tak jak dotychczas, będą kursowały do pętli P+R Al. Krakowska.
Ruch tramwajowy na ulicy Banacha będzie wstrzymany co najmniej do końca roku.
Trasy objazdowe dla autobusów linii 154, 157, 167, 191, 208, 414, 521 oraz nocnych N01 i N43 nie ulegną zmianie. Zlikwidowany zostanie przystanek autobusowy Bitwy Warszawskiej 1920 r. 06 – czyli ten, na którym zatrzymywały się autobusy jadące w stronę Dworca Zachodniego. W zamian autobusy zabiorą pasażerów z przystanku tymczasowego Bitwy Warszawskiej 1920 r. 56 – ulokowanego na nieczynnym przystanku tramwajowym na ulicy Banacha.
Dojazd do Centralnego Szpitala Klinicznego w dalszym ciągu będzie możliwy autobusami kursującymi ulicami Banacha, Pawińskiego oraz Żwirki i Wigury (128, 136, 154, 172, 175, 186, 188, 191, 414 oraz 504).
Zmiany dla kierowców
Budowniczowie zamkną jezdnię ulicy Banacha (służącą obecnie do jazdy kierunku Bitwy Warszawskiej 1920 r.) od Pawińskiego do Grójeckiej. W obu kierunkach kierowcy pojadą po południowej jezdni, którą obecnie jeżdżą wyłącznie w kierunku Żwirki i Wigury.

Z Banacha na skrzyżowaniu z Grójecką będzie można jechać w dwóch kierunkach: prosto, w stronę Bitwy Warszawskiej 1920 r. lub w prawo, w ulicę Grójecką do centrum. Priorytet dostaną autobusy jadące prosto. Nie będzie można skręcać w lewo, w kierunku alei Krakowskiej. Objazd poprowadzi ulicami Pawińskiego i Dickensa.

Przełożony zostanie także ruch na fragmencie ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. bezpośrednio przy skrzyżowaniu z Grójecką – z jezdni północnej na jezdnię południową. Dla kierowców jadących ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. zostaną zachowane wszystkie relacje. Nie zmieniają się także zasady ruchu na Grójeckiej, na której ruch w rejonie prac odbywa się po jednej jezdni.
Kolejne etapy przed nami
Organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie się wielokrotnie zmieniała w miarę postępu robót. Kolejne etapy będą wiązały się z zamykaniem wlotów Banacha czy Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także czasowym wstrzymaniem ruchu tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska.
Roboty te planowane są między czerwcem a październikiem. W tym czasie wyremontowane zostanie również torowisko między placem Narutowicza a skrzyżowaniem z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Roboty są rozłożone w taki sposób, aby okres wstrzymania ruchu tramwajowego wzdłuż Grójeckiej i al. Krakowskiej był jak najkrótszy.
Tramwaj ważną częścią przemian na Dworcu Zachodnim
W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa z 500-metrowym tunelem tramwajowym do Dworca Zachodniego. Podziemny przystanek końcowy będzie połączony schodami ruchomymi i windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej.
Według szacunków z nowej trasy skorzysta ponad 1,2 mln pasażerów rocznie. Tramwaj, oferujący większą pojemność niż autobus, dzięki wydzielonemu torowisku dowiezie i odwiezie pasażerów niezależnie od warunków ruchu drogowego. Czas przejazdu tramwajem do Grójeckiej wyniesie 5 minut, do placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.