Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej na przebudowę trasy na al. Waszyngtona. Na początku wykonawca musi zaproponować kilka wariantów układu komunikacyjnego. Warunkiem jest zachowanie szpalerów drzew.
Aleja Waszyngtona z nietypowym układem torowiska powstałym w latach 40. XX wieku odstaje od współczesnych standardów i oczekiwań w zakresie bezpieczeństwa ruchu oraz komfortu podróżowania.
W ubiegłym roku przeprowadzono punktowy remont fragmentów tej arterii, które były w najgorszym stanie – m.in. skrzyżowania z ul. Międzynarodową i Kinową. Na pozostałych odcinkach potrzebna będzie kompleksowa modernizacja i dostosowanie infrastruktury do aktualnie obowiązujących norm i przepisów budowlanych.
Drzewa muszą zostać
Projektowaniem nowych rozwiązań zajmie się firma Databout. Wartość podpisanej umowy to ponad 3,6 mln zł brutto. Projektanci mają za zadanie przygotować dokumentację całego, ponad dwukilometrowego, odcinka torów pomiędzy rondem Waszyngtona a rondem Wiatraczna. W sumie to ok. 4400 metrów toru pojedynczego.
W pierwszym etapie wspólnie z jednostkami miejskimi Tramwaje Warszawskie wypracują docelowy wariant. Następnie zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem uzgodnień środowiskowych, pozwoleń i innych wymaganych decyzji.
Priorytetem jest ochrona istniejących szpalerów drzew znajdujących się po obu stronach al. Waszyngtona. W 2023 roku Tramwaje Warszawskie zleciły wykonanie ekspertyzy stanu drzew wraz z określeniem zasięgów systemów korzeniowych i opracowaniem planu ich pielęgnacji. Zalecenia tej ekspertyzy będą uwzględniane na każdym etapie realizacji projektu.
Koordynacja z innymi inwestycjami
Prace projektowe zakończą się w 2028 roku. W tym czasie wykonawca musi pozyskać wszelkie niezbędne uzgodnienia, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody wodnoprawne oraz ostateczne pozwolenie na budowę.
Przebudowa trasy w al. Waszyngtona będzie możliwa w latach 2028-2030. Termin ten jest zależny od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych oraz koordynacji z innymi inwestycjami planowanymi w tym rejonie.
Projektowane rozwiązania umożliwią realizację trasy tramwajowej na Gocław. Tramwaje Warszawskie są również w stałym kontakcie z Metrem Warszawskim i projektantami linii M3. Oba projekty – przebudowa trasy tramwajowej w al. Waszyngtona i budowa nowej linii metra – zbiegają się ze sobą w rejonie ronda Wiatraczna i będą skoordynowane.