108 mln zł na grunty pod trasę tramwajową na Gocław. Tak zagłosowano na Radzie Warszawy

fot. Tramwaje Warszawskie

Warszawscy radni przegłosowali dziś pakiet blisko 2,5 miliarda złotych na rozwój Warszawy. Wśród nich znajdą się pieniądze na wyczekiwany tramwaj na Gocław. 108 mln zł na nabycie gruntów pod budowę trasy oraz kolejne 100 mln zł na modernizację infrastruktury tramwajowej – tyle dodatkowych środków miasto przeznaczy na transport szynowy.

Za kwotę 108 mln zł Warszawa sfinansuje wykup gruntów pod projektowaną trasą na Gocław. Radni przegłosowali autopoprawkę budżetową na wniosek prezydenta Rafała Trzaskowskiego.

To pierwszy krok, aby można było tę inwestycję zrealizować — powiedziała rzeczniczka Ratusza Marzena Gawkowska.

Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze jest zadowolone z takiego obrotu spraw, o czym powiedział Jan Mencwel, radny Warszawy, który jednak zauważa niedociągnięcia w planie trasy.

Trasa tramwajowa na Gocław

Trasa ma połączyć aleję Waszyngtona z Gocławiem, obejmie Saską Kępę wzdłuż Kanału Wystawowego, następnie aleję Stanów Zjednoczonych, a ostatnie półtora kilometra przebiegnie w ciągu Bora-Komorowskiego do pętli autobusowej w pobliżu Trasy Siekierkowskiej.

Na trasie zostanie wybudowanych siedem przystanków.

Łączna długość trasy to 3,6 km, z tego ok. 2,6 km stanowi zielone torowisko. Oprócz samego torowiska powstanie m.in. sześć zespołów przystankowych, most tramwajowo-pieszo-rowerowy i trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym. Posadzonych zostanie ponad 300 drzew.

graf. Tramwaje Warszawskie

Harmonogram zakłada uzyskanie decyzji umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych na rok 2027. Po zakończeniu prac (planowo ok. 2030 r.) przejazd tramwajem całej trasy – do stacji metra Centrum – zajmie około 20 minut.

Modernizacja infrastruktury tramwajowej

Dodatkowe 100 mln zł Warszawa przeznaczy na planowane prace naprawcze i modernizacyjne torowisk. Modernizacja obejmie m.in. wymianę zużytych elementów infrastruktury, dostosowanie parametrów tras do aktualnych standardów technicznych oraz poprawę przepustowości wybranych odcinków. A tam, gdzie jest to technologicznie możliwe, powstaną także zielone torowiska.

Takie prace są przewidziane w latach 2026–2028 w następujących lokalizacjach:

  • ul. Grochowska;
  • odcinek między rondem Wiatraczna a pętlą Gocławek;
  • przejazd tramwajowy wraz z przejściami dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i ul. Wawelskiej;
  • skrzyżowanie al. Solidarności z ul. Okopową;
  • modernizacja trasy w ul. Stawki;
  • modernizacja torowiska w ul. Wolskiej (od przystanku Sokołowska do granicy trasy Kasprzaka);
  • modernizacja torowiska w Al. Jerozolimskich, odc. pl. Starynkiewicza – rondo Czterdziestolatka;
  • modernizacja torowiska na ul. Puławskiej, odc. Bukowińska – Metro Wilanowska;
  • modernizacja torowiska na ul. Wólczyńskiej i Nocznickiego, odc. Reymonta – p. Metro Młociny.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.