Dokładnie 30 lat temu – 7 kwietnia 1995 roku – ze stacji Wilanowska po raz pierwszy ruszyły dwa pociągi metra – jeden w stronę Kabat, drugi w stronę Politechniki.
„Metro to nie tylko środek transportu”
O metrze w dniu jego wyjątkowego święta mówił dziś sam włodarz stolicy, Rafał Trzaskowski.
Historia budowy
Pierwsze dwa pociągi podziemnej kolei ruszyły ze stacji Wilanowska dokładnie 7 kwietnia 1995 roku – niemal dokładnie po 10 latach od rozpoczęcia prac w 15 kwietnia 1985 roku – to symboliczny dzień wbicia pierwszego pala obudowy wykopu.
Jeszcze w tym samym roku rozpoczęto budowę jednocześnie dwóch stacji A4 i A5 (wówczas stacje miały wyłącznie numery wynikające z nazwy linii „A” i kolejności od początku – obecne nazwy nadano nieco później) i łączącego je tunelu.

Budowa I odcinka została zakończona w 1994 roku, czyli z ponad pięcioletnim opóźnieniem, co wynikało wielu czynników, przede wszystkim z panującego pod koniec lat 80. kryzysu gospodarczego. W tym samym roku zakupiono 32 wagony metra produkcji rosyjskiej. Łącznie mieliśmy ich już 42 – cztery lata wcześniej Warszawa otrzymała w darze 10 wagonów radzieckich.
Wykonany odcinek miał 12.6 km długości i 11 stacji – od Kabat do Politechniki. Wtedy pociągi metra liczyły po trzy wagony.

Uroczyste uruchomienie pierwszego odcinka I linii metra w Warszawie od stacji Kabaty do stacji Politechnika o długości 11 km odbyło się na stacji Wilanowska. O godzinie 12:35 pociągi metra – jeden w kierunku stacji Kabaty, drugi w kierunku stacji Politechnika – ruszyły po raz pierwszy w trasę.
Prezes Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk, przypomniał o atmosferze, jaka panowała w dniu otwarcia pierwszej linii.

Pierwszą linię metra w pełnej krasie oddano 13 lat później — w 2008 roku, kiedy zakończono budowę odcinka na Bielanach.
Świętowanie
Z okazji 30-lecia uruchomienia kursów na linii M1 Warszawskie Metro przygotowało dla mieszkanek i mieszkańców Warszawy kilka atrakcji.
Od wczesnych godzin porannych na stacji Świętokrzyska w rejonie galerii multimedialnej pasażerowie witani są słodkim upominkiem z logo metra. Na trzech ścianach galerii wyświetlana będzie oś czasu z historią warszawskiego metra.
Z kolei o 15:00 na antresoli stacji Wilanowska zostanie uroczyście odsłonięta jubileuszowa mozaika.
W części antresoli galerii Wilanowska – w ramach Akademii Sztuk Podziemnych – zaprezentowana zostanie wystawa z okazji 30. rocznicy uruchomienia przewozów pasażerskich metrem w Warszawie. Historia podziemnej kolei przedstawiona będzie też na ogrodzeniach Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty.
Mozaika
Na stacji Wilanowska uroczyście odsłonięto mozaikę upamiętniającą 30-lecie powstania metra w Warszawie. Ta mozaika jest czymś więcej niż świętowaniem okrągłego jubileuszu, mówił prezes Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk.


Mozaikę możecie podziwiać na antresoli tuż nad peronem.
Jak ma wyglądać sieć metra w Warszawie do 2050 roku
Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to prawie 40 km. W najbliższych latach przybędą kolejne trzy stacje na linii M2.
Już działające linie metra zostaną jeszcze rozbudowane, a nowe linie M3, M4 i M5 sprawią, że sześć kolejnych dzielnic Warszawy zyska bezpośredni dostęp do metra.
- M1 w relacji Kabaty – Młociny, na tej linii powstaną dodatkowe stacje pl. Konstytucji (w rejonie skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Wilczej) oraz Muranów w rejonie skrzyżowania ulic gen. W. Andersa i M. Anielewicza,
- M2 w relacji Ursus Niedźwiadek – Marymont,
- M3 w relacji Stadion – Żwirki i Wigury,
- M4 w relacji Tarchomin – Wilanów,
- M5 w relacji Szamoty – Gocławek.