Zamiast lajków – realne zmiany. Młodzi warszawiacy pokazali, jak ich pokolenie walczy ze zmianami klimatu

Ponad 200 kreatywnych prac, 10 miesięcy działań i setki młodych ludzi zaangażowanych w ekologię. Projekt „Brygada Porządkowa” zorganizowany przez Fundację Zwalcz Nudę pokazał, że technologia może być narzędziem realnej zmiany – także dla klimatu.

W obliczu narastających obaw o wpływ mediów społecznościowych na młodzież, organizatorzy postawili na innowacyjne podejście. Zamiast ograniczać kontakt z technologią, pokazali młodym ludziom, jak świadomie wykorzystywać media do promowania proekologicznych postaw.

Edukacja przez TikToka i Instagrama

W projekcie „Brygada Porządkowa” wzięli udział uczniowie w wieku 13–17 lat z aglomeracji warszawskiej. Przez 10 miesięcy realizowali comiesięczne ekologiczne wyzwania, tworząc treści na TikToka, Instagrama i Facebooka. Powstało ponad 200 materiałów – od filmów o ograniczaniu plastiku po ekologiczne memy i kampanie edukacyjne.

Na początku myślałam, że ekologia to nudne wykłady. Teraz wiem, że można o niej mówić w ciekawy sposób, a moje treści naprawdę trafiają do znajomych – mówi jedna z uczestniczek projektu.

Integralną częścią programu były warsztaty edukacyjne. Młodzież uczestniczyła w zajęciach z edukatorami z Hydropolis, Fundacji Fair Trade Polska, a także spotkała się z pszczelarzami i dziennikarzami Radia Kolor. Warsztaty z pierwszej pomocy przygotowały uczestników na skutki kryzysu klimatycznego – upały, powodzie czy udary cieplne.

Nie zabrakło też edukacyjnych wycieczek: do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), warszawskiego ZOO, Kampinoskiego Parku Narodowego i na Bagno Całowanie.

Eksperci wsparli projekt

Projekt wsparli eksperci, m.in. prof. Piotr Skubała z Uniwersytetu Śląskiego i prof. Zbigniew Karaczun. Obaj podkreślają, że bez edukacji – zarówno młodych, jak i dorosłych – nie uda się zatrzymać postępującego kryzysu klimatycznego.

Świat znajduje się w głębokim kryzysie klimatycznym i środowiskowym. Zagraża on nie tylko przyrodzie, ale i ludzkości. Edukacja jest kluczem do zmian – zaznacza prof. Skubała.

Uroczysta gala finałowa odbyła się 23 czerwca. W programie znalazły się wystąpienia młodzieży, rozdanie nagród dla najbardziej zaangażowanych uczestników, prelekcja influencerki Oli Florkowskiej o odpowiedzialnym korzystaniu z mediów oraz premiera filmu podsumowującego cały projekt.

Jak podkreśla Krystyna Radkowska, prezes Fundacji Zwalcz Nudę, największą wartością projektu jest powstanie prawdziwej społeczności młodych ludzi, którzy chcą aktywnie działać na rzecz środowiska.

To nie był zwykły projekt edukacyjny. Uczestnicy wyszli z niego jako świadomi obywatele. Potrafią rozpoznawać fake newsy, tworzyć wartościowy content i inspirować otoczenie do zmiany – mówi Radkowska.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.