GDDKiA szuka projektanta ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Ruszył długo wyczekiwany przetarg

Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projektanta Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Dotyczy on wykonania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu drogi ekspresowej S17.

To ostatni, ok. 14-kilometrowy odcinek, który umożliwi domknięcie Warszawskiego Węzła Drogowego. To decyzja wyczekiwana, bowiem wcześniejsze wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla wschodniej obwodnicy przepadły, a planowana inwestycja znacząco przeciąga się w czasie.

Jak tłumaczy Małgorzata Tarnowska, rzecznik warszawskiego oddziału GDDKiA, zadaniem jest wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy.

Długa i ciężka historia tego odcinka

W 2015 r. złożono wniosek o decyzje środowiskowe dla dwóch odcinków drogi S17 (WOW): Drewnica–Ząbki i Ząbki–Warszawa Wschód. Po przekazaniu sprawy przez RDOŚ w Warszawie do RDOŚ w Białymstoku, decyzje wydano w latach 2017–2018. W 2021 r. GDOŚ uchylił te decyzje i umorzył postępowania.

Rozpoczęły się spory sądowe. Dla odcinka Ząbki–Warszawa Wschód wyrok WSA z 2024 r. uchylił decyzję GDOŚ, ale w 2025 r. GDOŚ ponownie umorzył postępowanie. Dla odcinka Drewnica–Ząbki NSA w 2024 r. skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA, który w 2025 r. oddalił skargi. GDOŚ przekazał sprawę do RDOŚ w Warszawie celem formalnego umorzenia postępowania zgodnie z wyrokiem sądu.

Domknięcie obwodnicy coraz bliżej

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 68 km Warszawskiego Węzła Drogowego (WWD), którego budowę rozpoczęto w 2008 roku od odcinka S8 Konotopa–Powązkowska. Kolejne fragmenty oddawano sukcesywnie: w 2013 r. S2 POW (20 km) i S8 Modlińska–Marki (7 km), a w 2015 r. Trasę AK (Powązkowska–Modlińska).

W 2017 r. dobudowano 2 km trasy S8 Marki–Drewnica. Od 2020 r. działa 15 km S2 POW z mostem na Wiśle, a w 2021 r. uruchomiono tunel pod Ursynowem i węzeł Lubelska, który połączył A2, S2 i S17. W 2022 r. ukończono główną trasę S17 Lubelska–Warszawa Wschód. Do zamknięcia obwodnicy brakuje ok. 14 km trasy S17 między Drewnicą a Warszawą Wschód.

fot. GDDKiA

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.