Asfalt na nowym wiadukcie Trasy Łazienkowskiej

Asfalt na nowym wiadukcie Trasy Łazienkowskiej

Wyburzanie południowego wiaduktu Trasy Łazienkowskiej rozpoczęło się po otwarciu nowego wiaduktu północnego – w grudniu ub.r. W zaledwie kilka miesięcy – od lutego br. – powstała cała żelbetowa konstrukcja południowego wiaduktu – wraz z betonową płytą. We wtorek, 26 września, po południowej stronie Trasy Łazienkowskiej rozpoczęło się już układanie nawierzchni.

– Inwestycja ta powstała w latach 70. i musieliśmy ją wyremontować, co oczywiście spowodowało pewne problemy. Ale cieszę się, że przyspieszyliśmy i że będziemy mogli oddać wiadukt dużo szybciej. Trasa miała być gotowa do marca 2024 roku, ale mam nadzieję, że kierowcy pojadą tym odcinkiem już przed końcem tego roku. Będą jeszcze trwały prace pod wiaduktem, ale ruch wreszcie ruszy – i to dużo szybciej. Przebudowany wiadukt połączy Śródmieście z Saską Kępą, Grochowem i Gocławiem, a Trasa Łazienkowska stanie się w pełni przelotowa po lewej stronie Wisły – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

Po zakończeniu całej inwestycji zmianę na lepsze odczują nie tylko kierowcy – na nowych wiaduktach, poza jezdniami, pojawią się nowe przystanki autobusowe, obustronne ciągi pieszo-rowerowe i pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi. – A to wszystko oświetlimy nowymi latarniami LED-owymi – będzie dużo jaśniej, bezpieczniej i wygodniej – dodaje prezydent Warszawy.

Kompleksowa modernizacja

Nowe wiadukty Trasy Łazienkowskiej mają ok. 400 m długości. Zastąpią one stare obiekty, które powstały wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i były użytkowane od 1974 r. Ze względu na pogarszający się stan techniczny konieczna była ich modernizacja.

Przed rozpoczęciem trwającej przebudowy przejeżdżało nimi ponad 110 tys. pojazdów dziennie. W 2015 r. specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów, w której rekomendowali rozebranie obiektów i odbudowanie ich od podstaw.

W lipcu 2021 r. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał umowę z firmą SKANSKA na przebudowę wiaduktów. Pierwszy z nich, północny, został wyłączony z ruchu pod koniec stycznia 2022 r. Ruszyła wówczas jego rozbiórka, a następnie odbudowa. W grudniu 2022 r. – czyli po niespełna jedenastu miesiącach – nowy, północny wiadukt był już gotowy. Jego otwarcie umożliwiło przełączenie ruchu, w obydwu kierunkach, na północną stronę Trasy Łazienkowskiej i przystąpienie do prac po stronie południowej.

Status prac

Poza układaniem nawierzchni z tzw. asfaltu twardolanego – na całym, ponad 400-metrowym odcinku wiaduktu południowego – równolegle budowane są prowadzące na niego schody. Trwa również montaż barier oraz balustrad, a obie konstrukcje – północna i południowa – zabezpieczane są przed korozją.

Kompleksowe prace wykończeniowe odbywają się również pod wiaduktem – powstaje sygnalizacja świetlna na rondzie Sedlaczka, a na jego południowo-zachodniej części ustawiane są krawężniki. Ponadto budowany jest ciąg pieszo-rowerowy przy kościele Matki Boskiej Jerozolimskiej na ul. Łazienkowskiej. Niedługo zakończą się również prace przy układaniu chodników przylegających do ciągu pieszo-rowerowego w Parku Ujazdowskim.

Koszt inwestycji to ok. 90,5 mln zł. Realizuje ją Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Wykonawcą prac  jest SKANSKA SA.

Inwestycja przy Parku Agrykola to kolejny etap, realizowanej w ostatnich latach, przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowano: most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. W połowie 2025 r. zakończy się trwająca przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.