Aż 29% polskich przedsiębiorczyń chciałoby rozszerzyć działalność o nową branżę – wynika z najnowszego badania Fundacji WłączeniPlus. Aż 46% badanych chciałoby prowadzić swój biznes. Najpopularniejszymi wskazywanymi sektorami są usługi, handel oraz gastronomia. Jednocześnie jedynie 13% respondentów wykorzystuje na co dzień w pracy sztuczną inteligencję. Dane pochodzą z najnowszej części raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Sztuczna inteligencja i potrzeba parytetów”, towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką.
Aż 25% mężczyzn i jedynie 3% kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT.
Blisko co drugi Polak (46%) chciałby prowadzić własną firmę – wskazują wyniki raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Sztuczna inteligencja i potrzeba parytetów” towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką.
Najczęściej wskazywanymi branżami, w których respondenci chcieliby założyć swój biznes, są usługi (41%), handel (33%) oraz gastronomia i turystyka (20%). W dalszej kolejności ankietowani wskazali IT i technologie (14%), przemysł spożywczy (13%) oraz edukację i szkolenia (12%). Największą dysproporcję odpowiedzi odnotowano w przypadku sektora IT i technologii – związaną z tą branżą firmę chciałoby prowadzić 25% mężczyzn oraz jedynie 3% kobiet uczestniczących w badaniu.
Dysproporcję w odpowiedziach ankietowanych odnotowano także w zależności od ich wykształcenia – branżę usługową wskazało aż 57% respondentów z wyższym wykształceniem i jedynie 24% z podstawowym. Podobną zależność zaobserwowano w przypadku sektora edukacji i szkoleń (23% w porównaniu do 6%) oraz IT i technologii (19% w porównaniu do 13%). Badani z wykształceniem podstawowym natomiast chętniej wskazywali handel (43% w porównaniu do 29% wśród uczestników badania z podstawowym wykształceniem) oraz przemysł spożywczy (19% w porównaniu do 8%).
Aż 39% przedsiębiorczyń chce działać w innej branży niż obecnie
Uczestniczące w badaniu Fundacji WłączeniPlus przedsiębiorczynie nie boją się wyzwań – ponad ⅓ z nich pragnie spróbować swoich sił w innym sektorze, niż ten, w którym pracuje teraz. Dla 29% byłoby to rozszerzenie obecnej działalności, jednak co 10. deklaruje, że chciałaby branżę zmienić – 4% zdecydowałoby się na nową branżę, w której nie ma jeszcze doświadczenia, a 6% na taką, którą już zna.
Z AI w pracy najczęściej korzystają osoby młode oraz mieszkańcy dużych miast
Co czwarta przedsiębiorczyni wykorzystuje w codziennej pracy sztuczną inteligencję (26 proc.). Wśród ogółu badanych odsetek ten wynosi jedynie 13%. Wykorzystywanie narzędzi AI w pracy zawodowej częściej zdarza się osobom młodym (27% w wieku 18-24 i 20% w wieku 25-34) niż starszym (6% w wieku 45-54 lata, 9% w wieku 55-65 lat) oraz mieszkańcom miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców (22% w porównaniu do 10% wśród mieszkańców wsi). Blisko co piąta przedsiębiorczyni planuje rozpocząć korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy (18%), deklaruje to także 16% respondentów w wieku 25-34 lat oraz 13% mieszkańców miast do 100 tys. mieszkańców. Wśród ogółu badanych jedynie 9% badanych deklaruje, że zamierza zacząć używać AI w codziennej pracy.
Wyniki badania pokazują, że przedsiębiorczynie wyraźnie widzą, że różnorodność sprzyja lepszemu zarządzaniu i rozwojowi biznesu, a ich głos w tej sprawie może inspirować innych. W Lidl Polska wierzymy, że równy dostęp do możliwości to podstawa zrównoważonego przywództwa, dlatego wspieramy działania, które promują różnorodność i otwartość w organizacjach, budując bardziej inkluzywne środowisko pracy. Bardzo istotna dla naszej kultury organizacyjnej jest idea fair pay oraz polityka równości płacowej. Angażujemy się też w inicjatywy wspierające i wzmacniające pozycję kobiet – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska, który jest partnerem kategorii Firma Zrównoważonego Przywództwa.
Fundacja WłączeniPlus przedłuża termin zgłoszeń do XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką do 20 stycznia br., zgłaszać się można przez formularz dostępny na stronie konkurs.sukcespisanyszminka.pl w kategoriach otwartych: Biznes Roku: przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku: przychód poniżej 10 mln złotych, Start-up Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Przedsiębiorcza Cudzoziemka oraz Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom.