„Babcia” dostanie drugie życie. Najstarszy pociąg Kolei Mazowieckich z chętnymi do naprawy

foto: Koleje Mazowieckie

EN57-038 – to oznaczenie pociągu, który po polskich torach jeździ od ponad 60 lat. „Babcia”, czyli elektryczny zespół trakcyjny Kolei Mazowieckich od kilku miesięcy czeka na naprawę. Przewoźnik otworzył koperty w przetargu.

EN57-038 to pociąg, który w tym roku obchodził 62. urodziny. Staruszek, a właściwie staruszka – ponieważ nazywany jest „Babcią” – jest to najstarszy tego typu eksploatowany pociąg w Polsce. Skład został wyprodukowany w 1963 roku w zakładach PAFAWAG we Wrocławiu. W swojej historii pracował w Krakowie, Tarnowie, Nowym Sączu i Suchej Beskidzkiej. 22 lata temu trafił na Mazowsze. EZT najpierw jeździł w Przewozach Regionalnych, a później przybrał barwy Kolei Mazowieckich.

Budowa na nowo ze zmianami

W ostatnich latach żółto-granatowy pociąg (to historyczne barwy EZT) jeździł głównie między Ostrołęką a Tłuszczem. Skład przechodził w swojej karierze kilka modernizacji – są w nim zainstalowane kamery, rejestratory, nowoczesne oświetlenie oraz internet bezprzewodowy. Koleje Mazowieckie we wrześniu tego roku ogłosiły przetarg na naprawę pociągu na poziomie P5. W kolejowym języku oznacza to niemalże rozebranie maszyny do pojedynczej śrubki i złożenie jej na nowo, wymieniając zużyte części na nowe i modernizując cały skład.

Najważniejszą zmianą, która pozwoli „Babci” wyjechać ponownie na szlak, będzie budowa toalety w obiegu zamkniętym – od jakiegoś czasu obowiązują przepisy zgodnie z którymi po torach nie mogą jeździć pociągi, z których nieczystości wydostają się na zewnątrz.

Dwie oferty w przetargu

Koleje Mazowieckie na naprawę główną EN57-038 chciały przeznaczyć 4 878 800 złotych brutto. Wczoraj zostały otwarte koperty w przetargu. Pojawiły się dwie oferty i obie mieszczą się w założeniach przewoźnika.

„Babcią” chcą się „zaopiekować” konsorcjum firm CSI Invest i RS Mobility, które zaproponowały cenę 4 052 850 złotych, a także PESA Mińsk Mazowiecki, która za naprawę pociągu chciałaby 4 715 820 złotych.
Koleje Mazowieckie przyglądają się tym ofertom. Dodajmy, że cena to 80% procent kryteriów branych pod uwagę. 10% to długość gwarancji na zmodernizowany skład, a pozostałe 10 % to termin, w jakim zostanie wykonana naprawa pociągu.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.