Wczoraj (26 września) sporny teren betoniarni, położony na zachodnim odcinku II linii metra od stacji Bemowo do stacji Karolin, został całkowicie przejęty, co pozwoli na rozpoczęcie ostatniego etapu budowy tej linii metra – poinformowała rzeczniczka prasowa wojewody mazowieckiego Dagmara Zalewska. Chociaż ustalono harmonogram przejmowania nieruchomości, wywłaszczony właściciel betoniarni nie przekazał jej na czas, co zmusiło władze do ustalenia ostatecznego terminu na 27 września.
Według komunikatu prasowego służb wojewody, istnieje podejrzenie celowej zwłoki w przekazaniu tej nieruchomości na cele publiczne. Z drugiej strony, właściciele betoniarni argumentują, że przeniesienie tak dużej firmy nie jest prostym zadaniem. Firma domaga się pełnej wypłaty odszkodowania oraz więcej czasu na zorganizowanie przeprowadzki.
Nie jest to jedyny problem związany z budową drugiej linii metra na Bemowo. Mimo wcześniejszych zapewnień prezydenta Warszawy, Rafała Trzaskowskiego, o porozumieniu z wykonawcą, aneks do kontraktu nie został podpisany przez pół roku. Teren budowy stacji Chrzanów pozostał opuszczony, a prace zostały wstrzymane na części kontraktu. Dopiero w tym tygodniu rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego, Anna Bartoń, poinformowała o podpisaniu aneksu, zwiększającym wartość kontraktu z 1,3 mld zł do 1,95 mld zł i przesuwającym termin zakończenia prac z 29 kwietnia 2024 r. na 11 października 2025 r.
Opóźnienie wynika z przedłużających się procedur administracyjnych, pandemii SARS CoV-2 oraz wojny na Ukrainie, co wpłynęło na nadzwyczajny wzrost cen materiałów budowlanych. Pomimo tych przeszkód, obecnie prowadzone są prace konstrukcyjne na wszystkich trzech stacjach oraz budowa hal elektrowozowni na STP. Nowe stacje zostaną zlokalizowane przy ulicach Lazurowej, Rayskiego i Sochaczewskiej.