Blisko co piąta przedsiębiorczyni jest demotywowana przez bliskich do prowadzenia firmy. Wyniki nowego raportu

fot. freepik

Na pomoc bliskich w kontekście prowadzenia firmy nie może liczyć aż 21% przedsiębiorczyń, a 17% przyznaje, że w związku ze swoją działalnością spotyka się z wyrzutami z ich strony. Jednocześnie jednak większość respondentek zarządzających własnym biznesem przyznaje, że bliscy doceniają ich pracę, a 44% – że motywują je do dalszego działania. Dane te pochodzą z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Wsparcie bliskich może mieć szczególne znaczenie w przypadku prowadzenia firmy w obcym kraju. W tym roku do konkursu dołącza nowa kategoria – Przedsiębiorcza Cudzoziemka. Jest ona dedykowana kobietom, które swoim zaangażowaniem, profesjonalizmem i działaniami przyczyniają się do pozytywnych zmian w polskiej gospodarce.

Co piąta przedsiębiorczyni (21%) nie może liczyć na pomoc bliskich w prowadzeniu własnej firmy, a 23% nie może liczyć na wsparcie finansowe z ich strony – wynika z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: wsparcie bliskich”, który towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Z demotywacją ze strony bliskich spotyka się 18% respondentek prowadzących własną firmę, a 17% – z wyrzutami czy wymówkami. Blisko co szósta (16%) przedsiębiorczyni styka się z niekonstruktywną krytyką, natomiast 15% przyznaje, że bliscy nie poruszają w rozmowach tematu prowadzonego przez nie biznesu lub unikają go.

Tylko ¼ przedsiębiorczyń może liczyć na wsparcie finansowe najbliższych

Wyniki badania przeprowadzonego przez Socjolożki.pl na zlecenie Fundacji WłączeniPlus wskazują, że ponad połowa (52%) polskich przedsiębiorczyń spotyka się z docenieniem ze strony bliskich i okazywanym podziwem, a 44% respondentek prowadzących swoją firmę deklaruje, że osoby z najbliższego otoczenia motywują je do dalszego działania. Blisko co czwarta (24%) może liczyć na wsparcie finansowe, a 18% otrzymuje od bliskich konstruktywną krytykę na temat prowadzonego biznesu.

Rosnąca obecność cudzoziemek w Polsce otwiera nowe perspektywy dla rozwoju biznesu, zarówno ich własnego, jak i lokalnego rynku. Dzięki unikalnemu spojrzeniu i doświadczeniom mogą one tworzyć innowacyjne produkty i usługi, które lepiej odpowiadają na potrzeby wielokulturowej społeczności. Coraz większa otwartość polskiego rynku na różnorodność i nowe rozwiązania wspierana jest także przez organizacje oferujące mentoring, wsparcie formalne i networking. Promowanie sukcesów takich przedsiębiorczyń jest dla L’Oréal bardzo istotne, przyczynia się do tworzenia inspirujących wzorców i otwiera drzwi kolejnym inicjatywom – mówi Nina Yedigaryan, Digital Engagement Manager w L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie, który jest partnerem kategorii Przedsiębiorcza Cudzoziemka.

Przedsiębiorczynie najczęściej otrzymują wsparcie od partnera/partnerki

Połowa badanych przedsiębiorczyń deklaruje, że największe wsparcie w kontekście prowadzenia własnej firmy odnajduje u partnera/partnerki. W dalszej kolejności respondentki prowadzące swój biznes wskazują, że najbardziej mogą liczyć na pomoc rodziców (13%) oraz przyjaciół (9%). Jedynie dla niewielkiego odsetka ankietowanych przedsiębiorczyń jest to rodzeństwo i teściowie (po 2%). Z drugiej strony badane przedsiębiorczynie zostały zapytane o to, u kogo ze swoich bliskich odnajdują najmniejsze wsparcie w kontekście prowadzenie własnej firmy. Jedynie 4% wskazało partnera/partnerkę lub przyjaciół, 7% – rodziców, a po 8% – rodzeństwo i teściów.

Wsparcie ze strony bliskich jest bardzo ważne w prowadzeniu własnej firmy i może mieć różne oblicza – od materialnego, aż po czysto emocjonalne. Wydaje się ono szczególnie ważne, jeśli prowadzimy firmę w innym kraju, spotykamy się z innymi zwyczajami i kulturą. Dlatego w tej XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką dodajemy nową kategorię – Przedsiębiorcza Cudzoziemka – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.

Sukces Pisany Szminką nagrodzi Przedsiębiorczą Cudzoziemkę

W tym roku w najstarszym i największym konkursie, który od 15 lat nagradza przedsiębiorczość kobiet, oraz wyróżnia dobre praktyki w biznesie w obszarze DEI (ang. diversity, equity, inclusion – różnorodność, równość i włączanie), powstała nowa kategoria – Przedsiębiorcza Cudzoziemka. W tej kategorii Fundacja WłączeniPlus nagradzać będzie obywatelki innych krajów, które prowadzą w Polsce własną działalność gospodarczą, są właścicielkami lub współwłaścicielkami firm, a poprzez swoje biznesowa działania przyczyniają się do rozwoju polskiego rynku, tworząc miejsca pracy, wdrażając nowe projekty, czy podejmując współprace międzynarodowe. Nagroda jest dedykowana kobietom, które swoim zaangażowaniem, profesjonalizmem i działaniami przyczyniają się do pozytywnych zmian w polskiej gospodarce i są uosobieniem współczesnych role model zarówno dla innych cudzoziemek, jak i Polek.

*Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.