Chroń dzieci w sieci. Miasto ponownie uruchamia kampanię o zagrożeniach w internecie

Telefony w szkołach podstawowych, fot. Shutterstock

Zostawiłbyś swoje dziecko samo w obcym mieście?”. To pytanie tytułowe kampanii „Warszawa chroni dzieci w sieci”, której celem jest zwiększenie świadomości rodziców na temat zagrożeń związanych z korzystaniem przez dzieci z internetu. A tych nie brakuje, szczególnie gdy zwrócimy uwagę na to ile dzieci przesiadują dziennie przed ekranami.

Projekt ma pomóc dorosłym lepiej rozumieć cyfrowy świat, w którym codziennie funkcjonują najmłodsi – a także nauczyć dzieci i młodzież, jak korzystać z sieci w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.

Internet to przestrzeń ogromnych możliwości – daje dostęp do wiedzy, rozwija pasje, ułatwia kontakt z innymi. Ale równocześnie niesie ze sobą realne ryzyka: cyberprzemoc, uzależnienia, manipulacje czy kontakt z niebezpiecznymi treściami. Naszym zadaniem jest, by dzieci i młodzież nie były w tej rzeczywistości same – mówi Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy.

Plakat promujący jesienną edycję kampanii

Szkolenia dla rodziców, nauczycieli i uczniów

Jesienią w ramach kampanii w 50 warszawskich placówkach oświatowych – 15 przedszkolach oraz 35 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – odbędą się specjalne szkolenia i warsztaty z higieny cyfrowej.

Rodzice i nauczyciele dowiedzą się m.in. jak dzieci spędzają czas w sieci, jak działają mechanizmy uzależniające w grach i aplikacjach oraz jak wspierać młodsze pokolenie w bezpiecznym korzystaniu z nowych technologii.

Z kolei uczniowie wezmą udział w zajęciach praktycznych, podczas których nauczą się rozpoznawać zagrożenia online, odpowiedzialnie korzystać z urządzeń ekranowych i promować dobre praktyki wśród rówieśników.

Fundacja ICO przygotowała także poradnik „Higiena cyfrowa w szkole i przedszkolu”, dostępny bezpłatnie online. Znalazły się w nim rekomendacje, jak wprowadzać zasady cyfrowej równowagi w codziennym życiu placówek.

Jak dzieci korzystają z internetu?

Według raportu Fundacji Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, aż 91 proc. dzieci w wieku 7–14 lat korzysta z internetu codziennie – średnio 4 godziny i 29 minut dziennie. Najczęściej używają do tego telefonów i tabletów.

Podobnie wygląda sytuacja wśród młodzieży w wieku 15–18 lat – 9 na 10 nastolatków siedzi w internecie każdego dnia, a 88 proc. z nich robi to za pomocą urządzeń mobilnych.

W tegorocznej odsłonie kampanii Warszawa współpracuje z partnerami, wśród których są: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Fundacja Instytut Cyfrowego Obywatelstwa (ICO), NASK, Gemius oraz Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.