Kiedy przeprowadzić wymianę opon w samochodzie?
Aby dowiedzieć się, czy nadszedł już czas na montaż nowych opon w aucie, najlepiej jest zostawić samochód u specjalisty w warsztacie. Fakt, można samemu zweryfikować stan opon, jednak z tym wiąże się całkiem sporo czynników, o których żaden fachowiec nie zapomni, a ty możesz je niechcący pominąć i doprowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania ogumienia lub nawet wypadku drogowego.
Aby zapewnić optymalne osiągi i bezpieczeństwo na trasie, trzeba umieć ocenić stan bieżnika. Bieżnik opony musi być wystarczająco głęboki (minimum 4 mm) i równomiernie zużyty na całym obwodzie, bez żadnych nieregularności. Opony popularnych marek mają wbudowane wskaźniki zużycia, które pomagają zobaczyć, kiedy bieżnik się obniża. Gdy osiągnie stan krytyczny, wymiana opony stanie się koniecznością.
Poza tym twoje opony powinny być wolne od uszkodzeń ścian bocznych. Trzeba wiedzieć, na co zwracać uwagę przy oględzinach i jakie rodzaje uszkodzeń można naprawić, a jakie kwalifikują oponę do wymiany. Zmiana kół również może być niezbędna, a żeby poprawnie ocenić stan koła czy felgi, doświadczone oko mechanika będzie nieodzowne, ponieważ czasami trudno jest coś wyłapać samemu. A potem są problemy…
Pamiętaj, że fachowa obsługa w wybranym serwisie to nie tylko umiejętności mechaników i wymiana opon, ale również podejście do klientów. Specjaliści wezmą pod uwagę wszystkie czynniki związane z wymianą ogumienia i doradzą Ci w kwestiach poprawnego magazynowania, eksploatacji czy konserwacji przed daleką podróżą.
Opony zimowe, letnie i całoroczne
Oczywistością jest to, że na oponach letnich nie można poruszać się zimą, a zimówki z kolei ulegają szybszej eksploatacji, kiedy korzysta się z nich poza sezonem. To szkoda przede wszystkim dla portfela, ponieważ dobre gumy na zimę swoje kosztują. Serwis opon między sezonami to podstawa, ale i to – jak się okazuje – wielu kierowców potrafi zaniedbać. Gdy pojawia się mróz lub nagle spadnie śnieg, dopiero wtedy właściciele zdają sobie sprawę, że pora użyć klucza dynamometrycznego i wymienić opony. Efektem są przede wszystkim kolejki w zakładzie wulkanizacyjnym, ponieważ na pojedyncze auto przypada od kilkunastu minut do godziny pracy mechanika. W takiej sytuacji mnóstwo osób decyduje się przełożyć wizytę u wulkanizatora na jeszcze późniejszy termin. Efekt? Stłuczki, rozbite lampy, uszkodzone zderzaki lub nawet wypadki z udziałem pieszych.
Dlatego nie ma co odkładać inspekcji ogumienia na później. Mądrym rozwiązaniem jest wymiana opon w odpowiednim terminie, najlepiej z początkiem listopada, zaraz przed rozpoczęciem sezonu zimowego, żeby niespodziewane opady i gołoledź nie były zaskoczeniem. Naturalnie, posiadanie opon całorocznych nie zwalnia od rutynowych oględzin – przeciwnie. Nie bez znaczenia jest bowiem ogólne przeznaczenie samochodu, okres przechowywania w przydomowym garażu i faktyczny czas użytkowania w ciągu roku. Te elementy mogą zadecydować o tym, że musisz spotkać się z wymianą opon już po kilku miesiącach jazdy, nawet gdy są to bieżniki całoroczne.
Ile kosztuje wymiana opon w serwisie?
Z tym bywa różnie i to oczywiście zależy od danej sytuacji i wulkanizatora. Niemniej koszt wymiany opon to niewielki problem w porównaniu tym, ile mogą wynieść mandaty lub naprawy powypadkowe. Wie o tym każdy kierowca, który nie wymienił opon w odpowiednim czasie.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY