Co słychać na budowie tunelu tramwajowego do Dworca Zachodniego? [GALERIA]

Tramwaj do Dworca Zachodniego, fot. M. Bysikiewicz

Prace przy budowie tramwaju z ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego nabierają tempa. Zakończyła się przebudowa kluczowej magistrali ciepłowniczej przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a w tunelu tramwajowym trwa właśnie układanie płyty dennej – przyszłej „podłogi” obiektu.

Nowa trasa tramwajowa znacząco usprawni dojazd do Dworca Zachodniego. Z nowych połączeń rocznie skorzysta ponad milion pasażerów. Tramwaje dowiozą podróżnych bezpośrednio w rejon peronów kolejowych, a cały odcinek stanie się częścią większej trasy obwodowej, która w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

To duża, ważna inwestycja dla Warszawy. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a tramwajem do Dworca Zachodniego pojedziemy w 2026 roku. Całość nie byłaby możliwa bez wsparcia finansowego z Unii Europejskiej – podkreśla Rafał Trzaskowski.

Zanim ruszyły roboty przy torach, konieczna była przebudowa podziemnej infrastruktury. W ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. wykonano m.in. modernizację magistrali ciepłowniczej o łącznej długości prawie 1,4 km. Powstały też nowe komory ciepłownicze, a dodatkowo przebudowano sieć kanalizacyjną i gazową.

Tunel pod parkiem i Alejami Jerozolimskimi

Budowa tunelu tramwajowego prowadzona jest metodą podstropową – najpierw powstały ściany szczelinowe i strop, a teraz prace toczą się pod ziemią. Koparki usuwają grunt spod gotowego już stropu, a pierwsze fragmenty płyty dennej są wylewane betonem. Tunel osiągnął już docelową głębokośćod 10 do 10,8 m.

Co ważne, udało się ograniczyć ingerencję w zieleń Parku Pięciu Sióstr. Przy projektowaniu parku wcześniej pozostawiono rezerwę pod inwestycję, dlatego w miejscu budowy nie sadzono drzew. Po zakończeniu prac alejki zostaną odtworzone, a teren zazieleni się na nowo.

Na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. ułożono już pierwsze szyny. Gotowa jest także połowa tzw. „gwiazdy” rozjazdów na skrzyżowaniu z ul. Grójecką i Banacha, która w przyszłości pozwoli tramwajom kursować we wszystkich kierunkach. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ruch tramwajowy na odcinku do pętli P+R Al. Krakowska zostanie przywrócony w październiku 2025 roku.

Docelowo inwestycja obejmuje 1,6 km nowych torów, w tym 500-metrowy tunel z podziemnym przystankiem przy Dworcu Zachodnim. Stacja tramwajowa zostanie bezpośrednio połączona z przejściem podziemnym na dworcu – dzięki windom i schodom ruchomym przesiadki będą szybkie i wygodne.

[GALERIA]

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.