Prace przy budowie tramwaju z ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego nabierają tempa. Zakończyła się przebudowa kluczowej magistrali ciepłowniczej przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a w tunelu tramwajowym trwa właśnie układanie płyty dennej – przyszłej „podłogi” obiektu.
Nowa trasa tramwajowa znacząco usprawni dojazd do Dworca Zachodniego. Z nowych połączeń rocznie skorzysta ponad milion pasażerów. Tramwaje dowiozą podróżnych bezpośrednio w rejon peronów kolejowych, a cały odcinek stanie się częścią większej trasy obwodowej, która w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów.
– To duża, ważna inwestycja dla Warszawy. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a tramwajem do Dworca Zachodniego pojedziemy w 2026 roku. Całość nie byłaby możliwa bez wsparcia finansowego z Unii Europejskiej – podkreśla Rafał Trzaskowski.
Zanim ruszyły roboty przy torach, konieczna była przebudowa podziemnej infrastruktury. W ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. wykonano m.in. modernizację magistrali ciepłowniczej o łącznej długości prawie 1,4 km. Powstały też nowe komory ciepłownicze, a dodatkowo przebudowano sieć kanalizacyjną i gazową.
Tunel pod parkiem i Alejami Jerozolimskimi
Budowa tunelu tramwajowego prowadzona jest metodą podstropową – najpierw powstały ściany szczelinowe i strop, a teraz prace toczą się pod ziemią. Koparki usuwają grunt spod gotowego już stropu, a pierwsze fragmenty płyty dennej są wylewane betonem. Tunel osiągnął już docelową głębokość – od 10 do 10,8 m.
Co ważne, udało się ograniczyć ingerencję w zieleń Parku Pięciu Sióstr. Przy projektowaniu parku wcześniej pozostawiono rezerwę pod inwestycję, dlatego w miejscu budowy nie sadzono drzew. Po zakończeniu prac alejki zostaną odtworzone, a teren zazieleni się na nowo.
Na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. ułożono już pierwsze szyny. Gotowa jest także połowa tzw. „gwiazdy” rozjazdów na skrzyżowaniu z ul. Grójecką i Banacha, która w przyszłości pozwoli tramwajom kursować we wszystkich kierunkach. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ruch tramwajowy na odcinku do pętli P+R Al. Krakowska zostanie przywrócony w październiku 2025 roku.
Docelowo inwestycja obejmuje 1,6 km nowych torów, w tym 500-metrowy tunel z podziemnym przystankiem przy Dworcu Zachodnim. Stacja tramwajowa zostanie bezpośrednio połączona z przejściem podziemnym na dworcu – dzięki windom i schodom ruchomym przesiadki będą szybkie i wygodne.
[GALERIA]




