Co zrobić, gdy sklep odrzuci reklamację? Jest kilka sposobów

fot. Canva

Reklamacja to roszczenie klienta związane z niezadowalającą jakością towaru lub nienależytym wykonaniem usługi. Klient składający reklamację może powołać się na niezgodność towaru z umową lub gwarancję.

W przypadku niezgodności towaru z umową, odpowiedzialnym za rozpatrzenie reklamacji jest sprzedawca. Klient może zażądać naprawy, wymiany, zwrotu części lub całości wpłaconych pieniędzy. Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem przedsiębiorcy dotyczącym jakości towaru, określającym obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w zakresie zgłaszania produktu jako niezgodnego z umową.

Odpowiedź na reklamację

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku przedsiębiorca ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację w 14 dni od jej otrzymania. Jeśli nie udzieli odpowiedzi w tym terminie, reklamację automatycznie uważa się za zasadną. Odpowiedzi na reklamację należy udzielić na papierze lub na innym trwałym nośniku.

Powody odrzucenia reklamacji

Reklamacja może zostać odrzucona z kilku powodów, m.in. gdy:

  • wada powstała w wyniku naturalnego zużycia towaru,
  • wada jest wynikiem niewłaściwego użytkowania towaru,
  • uszkodzenia mają charakter mechaniczny i powstały z winy konsumenta,
  • konsument wiedział o wadzie w momencie zakupu,
  • roszczenia konsumenta są nieuzasadnione.

Co zrobić po odmowie uznania reklamacji?

Jeśli sprawa nie potoczy się po myśli klienta i reklamacja zostanie odrzucona, można:

  • domagać się ponownego rozpatrzenia sprawy (to tzw. odwołanie od reklamacji),
  • skorzystać z pozasądowych metod rozstrzygnięcia sporu (mediacje, arbitraż),
  • skierować sprawę do sądu powszechnego,
  • zwrócić się o pomoc do Rzecznika Konsumentów,
  • skorzystać ze wsparcia Inspekcji Handlowej.

Dane kontaktowe powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów oraz wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej są łatwo dostępne na stronach internetowych tych instytucji.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.