Cyfryzacja produkcji – na czym polega i od czego zacząć?

Cyfryzacja to proces, w którym tradycyjne zapiski na papierze zostają zastąpione danymi w elektronicznej postaci, a następnie przetworzone w czasie rzeczywistym. Zanim jednak wdrożysz służące do tego systemy, musisz odpowiednio przygotować swoją organizację na zmiany. Zobacz, co warto o tym wiedzieć.

Czym jest cyfryzacja produkcji?

Cyfryzacja produkcji polega na integracji technologii cyfrowych w różnych obszarach działalności organizacji – od jej planowania, przez zarządzanie bieżącą pracą, aż po marketing czy budowanie relacji z kontrahentami. Jej głównym etapem jest implementacja systemu do przekształcenia analogowych danych na cyfrowe, a następnie wykorzystanie ich m.in. do:

  • automatyzacji produkcji i działań okołoprodukcyjnych;
  • optymalizacji procesów z myślą o zwiększeniu ich rentowności przy jednoczesnym obniżeniu marginesu błędów;
  • wdrożenia nowoczesnych technologii, np. systemów ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa, systemów CRM do zarządzania relacjami z klientami, rozwiązań chmurowych, Internetu Rzeczy (IoT) czy analizy danych (Big Data).

Jest to możliwe głównie dzięki temu, że organizacja zbiera szereg szczegółowych danych, a następnie przetwarza je i analizuje w czasie rzeczywistym. Przy analogowym podejściu do kwestii gromadzenia informacji taki proces mógłby zająć znacznie więcej czasu i zasobów ludzkich, a pod pewnymi względami okazać się wręcz niewykonalny.

Jakie korzyści niesie za sobą cyfryzacja w firmie produkcyjnej?

Nie wszystkie przedsiębiorstwa decydują się na odejście od tradycji i przeprowadzenie cyfrowej rewolucji, głównie ze względu na wiążące się z tym koszty. Warto jednak potraktować je jako inwestycję, która zaprocentuje w przyszłości. Za korzyści z wdrożenia takich systemów można uznać m.in.:

  • zmniejszenie liczby przestojów poprzez szybkie namierzenie wąskich gardeł i naprawienie niekorzystnych sytuacji, zanim przerodzą się w problem;
  • poprawę wyników sprzedażowych i satysfakcji klientów dzięki systemom kontrolnym wyłapującym błędy, zanim towar opuści halę;
  • terminowość wynikającą z możliwości śledzenia wszystkich procesów produkcyjnych w czasie rzeczywistym i identyfikowania opóźnień na wczesnym etapie;
  • sprawną decyzyjność, gdyż zebranie danych potrzebnych do przeanalizowania problemu i podjęcia decyzji następuje błyskawicznie;
  • optymalizację kosztów dzięki analizie wyników firmy i wydajności poszczególnych jednostek pracujących na jej sukces;
  • szybkie audyty, bo wszystkie niezbędne dokumenty są dostępne do wglądu w dowolnym momencie w cyfrowej formie;
  • zmotywowany zespół, który jest w pełni skupiony na realizacji własnych obowiązków zamiast na „gaszeniu pożarów”.

Co warto zrobić przed rozpoczęciem cyfryzacji organizacji?

Jeśli oczekujesz profesjonalnych rezultatów, na cyfryzacji przedsiębiorstwa nie warto oszczędzać. Powierzając ten proces wykwalifikowanym specjalistom, nie tylko zyskujesz gwarancję sprawnego przejścia przez zmiany, lecz również mniejsze ryzyko wystąpienia  błędów podczas późniejszego korzystania z systemów.

Wybór samych rozwiązań do cyfryzacji produkcji to kwestia indywidualna, w przypadku której trzeba przeanalizować szereg czynników. Zanim jednak przejdziesz do tego etapu, zadbaj o podstawy, a mianowicie o uporządkowanie aspektów dotyczących ludzi i procesów kluczowych dla sprawnego działania organizacji. Jeśli przygotujesz dobre fundamenty, w tym m.in. zarządzanie kompetencjami, wiedzą, komunikacją i parkiem maszynowym, kolejne kroki w kierunku pełnej cyfryzacji i automatyzacji produkcji przebiegną bez żadnych problemów.

Profesjonalne wsparcie w procesie cyfryzacji – system noSilo

NoSilo to kompleksowe narzędzie, które może okazać się nieocenionym wsparciem w organizacjach o profilu produkcyjnym, niezależnie od wielkości. Platforma pomaga w uporządkowaniu wszystkich procesów istotnych, gdy w planach jest profesjonalna cyfryzacja. Zaliczają się do nich m.in.:

  • onboarding i obieg dokumentów pracowniczych – do szybkiego wdrażania nowych pracowników i sprawdzania ich uprawnień oraz wiedzy, aby uniknąć groźnych wypadków wynikających z niekompetencji i problemów w razie kontroli zewnętrznej;
  • macierze kompetencji – pozwalające kontrolować poziom wiedzy i umiejętności zespołu, jak również planować jego rozwój zgodnie z długoterminowymi celami organizacji. Informacje pochodzące z tego modułu mogą też ułatwić podejmowanie decyzji kadrowych, np. przy szukaniu kandydatów do awansu wewnętrznego, podwyżki motywacyjnej czy terminacji zatrudnienia;
  • zarządzanie wiedzą – gromadzenie firmowego know-how i zapewnianie pracownikom dostępu do niego w wygodnej formie. Możliwość wracania do bazy wiedzy zawsze, gdy jest taka potrzeba, zmniejsza liczbę błędów i obciążenie bardziej doświadczonych członków zespołu;
  • komunikacja wewnętrzna – będzie przebiegać sprawnie i bez ryzyka wystąpienia nieporozumień, jeśli każdy otrzyma komunikat systemowy zamiast wiadomości przekazywanej ustnie, na której nie można polegać w stu procentach;
  • szkolenia i certyfikacje – system umożliwia nie tylko planowanie i przeprowadzanie szkoleń, lecz także śledzenie postępów oraz kontrolowanie tego, by każdy pracownik miał ważne uprawnienia do wykonywania swoich obowiązków.

Chociaż pracownicy to filar każdej firmy, na produkcji niezwykle istotny jest też park maszyn. I pod tym względem wybór noSilo przyniesie wymierne korzyści. Platforma umożliwia bowiem wdrożenie TPM (ang. Total Productive Maintenance), aby zapewnić pełną produktywność dostępnej technologii i zminimalizować ryzyko wiążące się z awariami i wymuszonymi przestojami. W tym przypadku wszystko sprowadza się do cyklicznego wypełniania przez operatorów checklist dotyczących konkretnych urządzeń. To pozwala na stałe kontrolowanie stanu technicznego i eliminowanie usterek, zanim przerodzą się w poważne problemy wymagające długiej naprawy czy wręcz całkowitej wymiany.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor